ارتودنسی لینگوال

یکی از متدهای جدید ارتودنسی، ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی است. این روش همان ارتودنسی ثابت فلزی است با این تفاوت که در قسمت داخلی دهان، براکت ها و تجهیزات دیگر، جایگذاری می شوند و در ظاهر فرد، هیچ نشانی از ارتودنسی نیست.

استفاده از ارتودنسی لینگوال چه مزایایی دارد؟

مزیت اصلی ارتودنسی لینگوال، مخفی بودن آن است این ارتودنسی برای کسانی که نمی خواهند تجهیزات ارتودنسی در دهانشان مشخص باشد، مناسب است از طرفی، لکه هایی که بعد از انجام ارتودنسی معمولا روی دندان ها قرار می گیرد، در پشت دندان ها ایجاد می شود که قابل رویت نیست. ارتودنسی لینگوال قابلیت بالایی برای تغییر ارتفاع دندان ها، تغییر جهت و حرکت دندان ها دارد.

معایب ارتودنسی لینگوال

با این که ارتودنسی لینگوال یک ارتودنسی ایده آل برای افرادی است که از نمایش تجهیزات ارتودنسی بیزارند اما یک راه حل سخت برای ارتودنتیست ها است در این روش ارتودنتیست کار سختی دارد که باید با تنظیم براکت ها و میزان فشار بین دندان ها در داخل دهان، به اصلاح ناهنجاری ها بپردازد.

ارتودنسی لینگوال

این روش برای همه افراد قابل استفاده نیست افرادی که اوربایت عمودی دارند، دندان هایشان روی هم قرار می گیرد از این رو در این افراد، استفاده از این روش، عملا ناممکن است در صورتی که از این روش برای این افراد استفاده شود، هنگام جویدن، دندان ها فشار زیادی را متحمل می شوند و امکان شکست دندان وجود دارد.

ارتودنسی لینگوال، همان ارتودنسی ثابت فلزی است که در ناحیه داخل دندان قرار می گیرد و نتایج آن، دقیقا همان نتایج ارتودنسی ثابت است با این تفاوت که رعایت بهداشت دهان، در ارتودنسی لینگوال سخت تر است در دوره ارتودنسی رعایت بهداشت دهان، یکی از مهمترین مواردی است که افراد باید به آن توجه کنند اطراف براکت ها و کش ارتودنسی، محل مناسبی برای تجمع باکتری ها است به طور معمول، مسواک زدن در شرایطی که ارتودنسی ثابت فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، کمی دشوار است و باید در این دوره، به طور ویژه به بهداشت دهان اهمیت داد حال اگر این ارتودنسی در ناحیه پشت دندان ها باشد، مسواک زدن دشوارتر خواهد بود و احتمال ایجاد پوسیدگی بیشتر است.

نکته دیگری که در ارتودنسی لینگوال به چشم می خورد، تکلم سخت تر بیماران است از آن جایی که بخشی از تکلم با برخورد زبان به پشت دندان ها شکل می گیرد، وجود ارتودنسی مانع ادای صحیح تلفظ برخی از حروف می شود.

از دیگر معایب ارتودنسی لینگوال، هزینه زیاد آن است از آن جایی که دشواری های این روش برای متخصص بسیار است و متخصص زحمات زیادی را متحمل می شود، هزینه ارتودنسی لینگوال، بیشتر از ارتودنسی ثابت فلزی است مورد دیگری که هزینه ارتودنسی لینگوال را بیشتر از ارتودنسی معمولی می کند، ساخت سفارشی براکت ها است براکت ها در این روش، باید به صورت اختصاصی برای بیمار ساخته شوند.

مدت زمان درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان ارتودنسی لینگوال بین یک تا سه سال است و از نظر زمانی، تفاوتی با روش های دیگر ندارد اگر تنها به خاطر مخفی بودن تجهیزات ارتودنسی، طرفدار این روش هستید، می توانید از ارتودنسی سرامیکی که به گونه ای، ارتودنسی نامرئی نیز می باشد، استفاده کنید.