براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی :

براکت های سرامیکی

براکت ها یکی از مهمترین اجزای ارتودنسی های ثابت هستند که به اصلاح ناهنجاری های دندانی کمک شایانی می کنند. براکت ها انواع گوناگونی دارند و رایج ترین آن ها براکت های فلزی است که در ارتودنسی ثابت فلزی به چشم می خورد. برای برخی افراد، استفاده از براکت های فلزی به دلیل ظاهری که دارد، خوشایند نیست. این افراد تمایل دارند تا ارتودنسی خود را مخفی کنند. براکت های سرامیکی، راه حل مناسبی برای این افراد است. براکت های سرامیکی، شفاف هستند و رنگ دندان را منعکس می کنند از این رو جلب توجه بسیار کمی را دارند.

ساختار براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی، از مواد کامپوزیتی و آلیاژ های سرامیکی ساخته می شوند اکسید تیتانیوم یا اکسید زیرکونیم، در ساختار براکت های سرامیکی به کار می رود این مواد مقاومت بالایی دارند و کاملا پایدار هستند مواد کامپوزیتی همان موادی است که در پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد علاوه بر این که براکت های سرامیکی هم رنگ دندان هستند، می توان از سیم های هم رنگ دندان نیز استفاده کرد تا جلب توجه سیستم ارتودنسی به حداقل ممکن برسد.

مزایای استفاده از بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی مستتر هستند هم رنگ بودن بریس ها با دندان ها، نقطه مثبت این نوع ارتودنسی است مزیت دیگر براکت های سرامیکی نسبت به پلاک های پلاستیکی، کوتاه بودن دوره درمان است به جز برخی از شرایط های خاص که دوره درمان طولانی می شود، به طور معمول دوره درمان با براکت های سرامیکی، 3 تا 8 ماه نسبت به پلاک های پلاستیکی کاهش می یابد.

معایب استفاده از ارتودنسی سرامیکی

بارزترین عیب این نوع ارتودنسی، هزینه بالای آن نسبت به بریس های معمولی است هزینه ارتودنسی سرامیکی به دلیل ساخت اختصاصی بریس های سرامیکی و مواد سازنده آن، بالاتر از بریس های فلزی است از طرفی نصب براکت های سرامیکی با توجه به نحوه خاصی که دارد، هزینه این ارتودنسی را گران تر از حالت معمولی می کند از این رو استفاده از آن برای همه افراد واجد شرایط، ممکن نیست.

بریس های سرامیکی معمولا لکه نمی گیرند اما برخی مواد غذایی رنگی می تواند آن ها را کدر کند از این رو رعایت بهداشت دهان در این دوره بسیار اهمیت دارد در غیر این صورت بریس های شفاف سرامیکی، دچار تغییر رنگ می شوند.

نگهداری از براکت های سرامیکی

نتیجه بخشی این روش، مستلزم دقت ارتودنتیست است همکاری بیمار در نگهداری تجهیزات ارتودنسی نیز، در نتیجه نهایی اثر گذار است در مدت درمان با این روش که معمولا بین 6 تا 24 ماه است، بیمار باید نهایت دقت در نگهداری ارتودنسی سرامیکی را داشته باشد بدین منظور روزانه دو بار مسواک بعد از وعده های غذایی و استفاده از دهانشویه، الزامی است بیمار باید هر شش ماه یک بار دندان های خود را جرمگیری کند.

مورد دیگر در مراقبت از بریس های سرامیکی، استفاده از نخ دندان است به آرامی و با دقت نخ را در نزدیکی سیم قوس دار بریس ها وارد کنید و سپس از سمت دیگر دندان، نخ را خارج کنید.

از خوردن غذاهای سخت جددا خودداری کنید چرا که باعث جابجایی بریس های سرامیکی و آسیب دیدن آن ها می شود.