درمان ناهنجاری های فكی

ناهنجاری های فکی در سنین کودکی و بزرگسالی، یکی از ناهنجاری هایی که در زیبایی صورت اختلال زیادی ایجاد می کند، ناهنجاری های فکی است. در صورتی که دندان ها به صورت نامتقارن روی یکدیگر قرارگرفته باشند و فک نیز دارای رشد نامتقارن باشد، ناهنجاری فکی ایجاد می شود. که بهتر است فرد تحت درمان ناهنجاری های فكی قرار بگیرد.

انواع ناهنجاری های فکی

کراس بایت، اوربایت، اندربایت، اپن بایت، فاصله میان دندان ها و جلوزدگی فک بالا یا پایین، از انواع ناهنجاری های فکی هستند. هر کدام از این ناهنجاری ها، ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، از این رو نیاز درمان فوری در این افراد احساس می شود.

درمان ناهنجاری های فكی

ناهنجاری فک همان مال اکلوژن است؟

اگر در مورد ناهنجاریهای فک تحقیق کرده باشید بی شک به واژه مال اکلوژن برخورد کردید. منظور از مال اکلوژن همان ناهنجاریهای فکی است که به علت مشکلاتی مثل اختلال در سایز و اندازه فک، جای فک بالا و پایین ایجاد میشود. به طور کلی تراز نبودن فک بالا و پایین باعث ایجاد مال اکلوژن میشود.

ناهنجاری فک چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

ناهنجاری فک چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

در صورتیکه فک بالا و پایین تراز نباشند در واقع مشکل در مفصل فکی گیجگاهی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات متعدد برای بیمار میشود:
– اولین مورد امکان ایجاد سردردهای مزمن است که گاهی اصلا بیمار متوجه علت آن نمیشود و بعضا به داروها پاسخ نمیدهد.
– مشکل در صحبت کردن و تکلم به دلیل نا قرینگی فک بالا و پایین
– مشکل در خوردن غذا اعم از گاز زدن وجویدن غذا و در نتیجه مشکلات گوارشی
– افزایش ریسک پوسیدگی دندانی به دلیل قرار گرفتن ناصحیح دندانها روی هم
– ایجاد ظاهر نازیبا به علت وضعیت نامتقارن فک بالا و پایین
– مشکلات تنفس در خواب یا بیداری به علت شلوغی دندانها یا وضعیت نامناسب فکین
– دردهای عضلانی و مفصلی در ناحیه فک

ناهنجاری های فکی و درمان آن

انواع مشکلات فکی

کراس بایت: کراس بایت حالت های گوناگونی دارد
کراس بایت خلفی به حالتی می گویند که دندان های عقب فک بالا، پشت دندان های فک پایین قرار گیرند
کراس بایت قدامی نیز، به حالتی گفته می شود که فک بالا در ناحیه دندان های جلویی، عقب تر از دندان های فک پایین قرار گیرد.
اوربایت: در اختلال اوربایت دندان های فک بالا، ارتفاعی بیشتر از حد معمول دارند
در صورتی که اوربایت شدید باشد، دندان های فک بالا بخش هایی از بافت نرم فک پایین را لمس می کنند.
اندربایت: اگر دندان های پیشین فک پایین، به سمت بیرون رشد کند، اندربایت ایجاد می شود
در اندربایت بخش هایی از دندان های پیشین فک بالا، پوشانده می شود.
اپن بایت: در صورتی که دندان های فک بالا و پایین در ناحیه جلو روی هم قرار نگیرند و فاصله ای بین آن ها باشد، اپن بایت ایجاد می شود.
انحراف فک: در این ناهنجاری فک به یک سمت منحرف شده است و خط وسط دندان ها، ناهماهنگ است.
کوچک بودن فک پایین: اگر فک پایین نسبت به سن بیمار کمتر از مقدار معمول رشد کرده باشد، بیمار با اختلال فکی مواجه است.
بزرگی فک پایین: فک پایین رشد بیشتری نسبت به فک بالا داشته و بیرون زدگی آن نیز قابل توجه است.

ناهنجاری فک اگر درمان نشود خطر دارد؟

با توجه به مشکلات ذکر شده که برای بیمار ایجاد میشود، بهتر است که بیمار به موقع برای درمان ناهنجاریهای فکی اقدام کند ولی اینکه خطرناک است یا نه؟ باید گفت که ناهنجاریها پیشرفت نمیکنند که روز به روز بدتر شوند اما در صورت عدم درمان مشکلات همچنان پابرجا می مانند. البته لازم به ذکر است که با کامل شدن رشد فکی بیمار باید متقبل هزینه مالی و زمانی بیشتری شود.

ناهنجاری فک اگر درمان نشود خطر دارد؟درمان ناهنجاری فک تنها از طریق جراحی صورت میگیرد؟

جواب این سوال راحت نیست چون به وضعیت و شرایط فک و دهان بیمار بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر طرح درمان متخصص ارتودنسی متفاوت است. اما به طور کلی میتوان گفت در صورت تکامل رشد فک در سنین بزرگسالی شاید درمان ارتودنسی به تنهایی پاسخگو نباشد اما موارد بسیاری هم دیده شده که در سنین بالا بدون مداخله جراح فک تنها از طریق ارتودنسی درمان شدند. در این نوع درمان نباید از تجربه متخصص ارتودنسی چشم پوشی کرد.

مراحل درمان ناهنجاری فک چگونه است؟

به طور کلی میتوان گفت اغلب بیش از دو سال زمان نیاز است که ناهنجاریهای فک به طور کامل برطرف شود. چون در مرحله اول متخصص ارتودنسی به رفع پوسیدگیهای دندانی اقدام میکند و سپس از طریق ارتودنسی متحرک و ثابت مرتب سازی دندانها انجام میشود و در صورت نیاز به جراحی، بعد از مرتب سازی دندانها با توجه به وضعیت قرارگرفتن دندانها بیمار به جراح فک و دهان ارجاع داده میشود.

هزینه درمان ناهنجاری فک چقدر است؟

بی شک جواب این سوال بدون ویزیت وضعیت فک و دندان بیمار امکانپذیر نیست اما با توجه به توضیحات بالا اگر بیمار نیاز به جراحی فک توسط جراح داشته باشد طبیعتا باید هزینه بیشتری چه از نظر مالی و چه از لحاظ زمانی پرداخت کند.

چه زمانی ناهنجاری های فکی باید درمان شوند؟

همان طور که گفته شد، درمان ناهنجاری های فکی در سنین کودکی اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر موارد گفته شده، در صورتی که درمان در کودکی انجام گیرد، احتمال انجام عمل جراحی فک، بسیار کاهش می یابد. عمل جراحی فک، عمل نسبتا سختی است که تنها در بزرگسالان بالای 18 سال انجام می شود. از آن جایی که استخوان های کودک در حال رشد است، می توان با کمک تجهیزات ارتودنسی، حالت فک را تغییر داد و رشد آن را کنترل کرد. در صورتی که در بزرگسالان برای درمان اختلالات فکی، گاهی تنها راهی که باقی می ماند، جراحی فک همراه با ارتودنسی است.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی

اگر برای معاینه دندانهای خود و اطلاع از شرایط دهانی و دندانی فرزندتان نیاز با مشاوره با متخصص ارتونسی در تهران دارید. با دکتر سهیل سالاری از طریق اینستاگرام، وب سایت و یا شماره تلفن های زیر در تماس باشید.
02122390169
09032222001