کلینیک تخصصی ارتودنسی

کلینیک تخصصی ارتودنسی به مرکزی گفته می‌شود که در آن تنها درمان‌های مربوط به ناهنجاری‌های دندان، ریشه و فک صورت می‌گیرد. در کلینیک تخصصی ارتودنسی متخصصان ارتودنسی فعالیت می‌کنند. در این مرکز وضعیت ظاهری و ریشه‌های دندان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین دلیلی که باعث ترغیب افراد برای مراجعه به کلینیک تخصصی ارتودنسی می‌شود، نامرتب بودن دندان‌هاست. با این وجود برخی نیز به دلیل ناموزن بودن فک خود به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند.

کلینیک تخصصی ارتودنسی

چرا باید به کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنیم؟

در صورتی که دندان‌های بیمار به دلیل کوچک بودن فک و یا کج بودن ریشه‌های دندان، روی هم قرار بگیرند، موقعی که بیمار دهان را می‌بندد، دندان‌ها روی هم قرار نمی‌گیرند. در برخی از بیماران شدن ناهنجاری دندان‌ها به حدی است که حتی قادر به تکلم صحیح نیستند. ممکن است در تلفظ برخی از حروف و واژه‌ها مشکل داشته باشند. این مشکل باعث کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود. به‌همین دلیل باید به کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنند.
یکی دیگر از دلایلی که باید به کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنید، روی هم قرار گرفتن و یا نزدیک بودن بیش از حد دندان‌ها به یکدیگر است. این مشکل باعث می‌شود تا بین دندان‌ها یک لایه جرم تشکیل شود. با مسواک زدن این لایه از بین نمی‌رود. اگر فاصله بین دندان‌ها به حد نرمال نرسد، بعد از مدتی باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

در کلینیک تخصصی ارتودنسی چه خدماتی ارائه می‌شود؟

در کلینیک تخصصی ارتودنسی خدماتی از جمله موارد زیر به بیماران ارائه می‌شود:

  • ترمیم خط میانی نابجا بین دو فک

این ناهنجاری زمانی ایجاد می‌شود که دندان‌های فک بالا با دندان‌های فک پایین در خط وسط، نامتقارن باشند. در این صورت متخصص ارتودنسی با کمک بریس‌ها دندان‌ها را به حرکت در می‌آورد. در نهایت دندان‌ها به‌طور دقیق بر روی هم قرار می‌گیرد.

  • ترمیم فاصله بین دندان‌ها

گاهی دندان‌ها بیش از حد از یکدیگر فاصله دارند. اگر در دندان‌های جلو این مشکل وجود داشته باشد، چهره‌ی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فاصله‌ی زیاد بین دندان‌ها به دلیل کوچک بودن دندان‌ها و یا بزرگ بودن فک ایجاد می‌شود. با کمک ارتودنسی دندان‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. سپس یک فاصله به اندازه‌ی یک دندان ایجاد می‌شود که می‌توان آن را با روش ایمپلنت پر کرد.

  • جراحی فک‌های بیش از حد جلو

وقتی دندان‌های فک بالا و پایین با هم تراز نباشند، به این مشکل «کراس بایت» گرفته می‌شود. کسانی که به این مشکل مبتلا هستند، زمانی که دهان خود را می‌بندند، ممکن است چند دندان پایینی در سطح داخلی دندان‌های فک قرار بگیرد. در کلینیک تخصصی ارتودنسی با جراحی فکی که جلوتر است، مشکل کراس بایت برطرف می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات فک در برخی از بیماران «اپن بایت» است. در این مشکل در زمان بسته شدن دهان بین دندان‌های فک بالا و پایین فضا ایجاد می‌شود. دلیل آن موازی نبودن دندان‌های جلوی از بعد عمودی است. هم‌چنین در مشکل «آندر بایت» فک پایین جلوتر از فک بالاست. در این صورت زمان جویدن غذا به دلیل جلو بودن دندان‌ها مشکل ایجاد می‌شود. همه‌ی این مشکلات فکی در کلینیک تخصصی ارتودنسی با جراحی فک درمان می‌شود.

ارتودنسی در کلینیک تخصصی چگونه انجام می‌شود؟

در کلینیک تخصصی ارتودنسی با کمک متخصص ارتودنسی در تهران تمام  هزینه درمان ارتودنسی به صورت کاملا منصفانه و براساس نوع درمان محاسبه و از تجهیزات و لوازم متعددی استفاده می‌شود. اما مهم‌ترین ابزار در درمان ارتودنسی بریس است. این ابزار به دو صورت ثابت و متحرک در بازار موجود است. متخصص درمان ارتودنسی به منظور رفع ناهنجاری‌های دندان، بریس‌ها را بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد. بریس‌ها نه تنها قادر به حرکت دادن دندان‌ها هستند، بلکه می‌توانند باعث تقویت فک نیز شوند.
متخصص ارتودنسی ابتدا از فک و دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی تهیه می‌کند. سپس بریس‌ها را به‌گونه‌ای بر روی دندان‌های بیمار تنظیم می‌کند که فشار محاسبه‌ شده‌ای بر روی آن‌ها وارد شود. بعد از یک دوره‌ی زمانی مشخص بریس‌ها قادرند دندان‌ها را حرکت دهند. هرچقدر دندان‌ها بیش‌تر حرکت کنند، توان بریس‌ها برای فشار وارد کردن بر روی دندان‌ها کمتر می‌شود. بنابراین بیمار باید به کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کند. در این زمان متخصص ارتودنسی بریس‌ها را سفت می‌کند تا بر روی دندان‌ها فشار وارد کنند.

در کلینک‌های تخصصی ارتودنسی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

یک متخصص درمان ارتودنسی از روش‌های متعددی برای درمان ناهنجاری های دندان و فک استفاده می‌کند. این روش‌ها عبارتند از:
ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال.

علاوه بر این روش‌ها، در کلینیک ارتودنسی از روش‌های درمانی دیگر هم استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • درمان تخصصی ریشه‌ی دندان‌ها

در کلینک تخصصی ارتودنسی قبل از این‌که براکت‌های ارتودنسی بر روی دندان بیمار گذاشته شود، ابتدا دندان‌های او معاینه می‌شوند. اگر دندان پوسیده باشید، ابتدا دندان ترمیم و پر می‌شود. عصب‌کشی و درمان ریشه‌ی دندان هم یکی از مراحل ترمیم دندان است که قبل از ارتودنسی انجام می‌شود.

  • تنظیم خط لثه

متخصصان ارتودنسی برای تنظیم خط لثه از دو روش الکتروسرجری و لیزر استفاده می‌کنند. این روش‌ها بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و به بخیه نیاز ندارد.

  • جرم‌گیری دندان

یکی دیگر از روش‌های درمانی که در کلینیک تخصصی ارتودنسی سفید کردن دندان‌هاست. این کار بعد از اتمام دوره‌ی درمان و درآوردن بریس‌ها انجام می‌شود.