ارتودنسی همرنگ دندان

با شنیدن نام ارتودنسی احتمالا یاد ارتودنسی هایی که از سیم و فلز تشکیل شده اند، می افتید. در گذشته ارتودنسی رایج همان ارتودنسی های فلزی بود که البته هنوز هم محبوبیت ویژه ای دارند. با گذشت زمان، طرفداران مد و زیبایی، خواهان ارتودنسی هایی شدند که توجه کسی را جلب نکند و یا میزان جلب توجه را به حداقل ممکن برساند. از این رو ارتودنسی همرنگ دندان پیدا شد.

آشنایی بیشتر با ارتودنسی همرنگ دندان

ارتودنسی همرنگ دندان به ارتودنسی سرامیکی مشهور است.
این ارتودنسی همچون ارتودنسی فلزی، ثابت است و عملکردی مشابه آن را دارد با این تفاوت که به جای استفاده از بریس های فلزی، از براکت های شفاف که از جنس سرامیک است، استفاده می شود.
بریس ها همچون شیشه هستند و رنگ دندان را منعکس می کنند از این رو جلب توجه نمی کنند.
حتی سیمی که از بین ارتودنسی سرامیکی می گذرد را می توان، سیم بی رنگ انتخاب کرد تا به طور کلی، تغییر محسوسی روی دندان ها از دید بیننده ایجاد نشود.

ارتودنسی همرنگ دندان

چرا از ارتودنسی همرنگ دندان استفاده کنیم؟

این مدل ارتودنسی یکی از انواع ارتودنسی نامرئی است. شاید بپرسید ارتودنسی نامرئی چیست؟ این درمان ارتودنسی به دو دسته تقسیم میشود، ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک که ارتودنسی همرنگ دندان در دسته ارتودنسی ثابت قرار میگیرد. اصلی ترین دلیل استفاده از ارتودنسی همرنگ دندان، شفاف بودن و مخفی بودن آن ها است افرادی که از ارتودنسی سرامیکی استفاده می کنند، می توانند به راحتی در جامعه حضور داشته باشند و با کمترین جلب توجهی به فعالیت های روزانه خود بپردازند.

از طرفی بریس های سرامیکی تمامی کارهایی که ارتودنسی ثابت فلزی می تواند انجام دهد را به خوبی انجام می دهد با کمک ارتودنسی سرامیکی می توان به هم فشردگی دندان ها و یا نامرتبی آن ها را اصلاح کرد.

ارتودنسی همرنگ دندان

چه تفاوتی بین براکت سرامیکی و فلزی وجود دارد؟

از نظر کارکرد، هر دو به یک شکل می توانند دندان ها را اصلاح کنند ارتودنسی سرامیکی ظریف تر از ارتودنسی فلزی است از این رو تنظیم و مدیریت آن توسط ارتودنتیست، کار سخت تری است از آن جایی که مواد سازنده گران تری نیز دارد، هزینه ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی فلزی است ارتودنسی سرامیکی ظرافت بیشتری نسبت به ارتودنسی فلزی دارد اما از نظر مقاومت بسیار مقاوم است و به خوبی می تواند، موقعیت دندان ها را تغییر دهد.

مراقبت از ارتودنسی سرامیکی

به طور کلی هر نوعی از ارتودنسی نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد با این که ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی مقاومی است اما خوردن هر گونه ماده غذایی سخت، منجر به جابجایی و آسیب رسیدن به بریس ها می شود.
ارتودنسی سرامیکی ممکن است، لک رنگی را به خود بگیرد از این رو باید روزانه دو بار مسواک بزنید و در طول درمان، از دهانشویه های مخصوص استفاده کنید البته لکه دار شدن بریس های سرامیکی به ندرت اتفاق می افتد اما خوردن مواد غذایی رنگی همچون قهوه، سس خردل، رب گوجه فرنگی و نوشیدنی های رنگی، می تواند بریس های سرامیکی را لکه دار کند استفاده از نخ دندان و مسواک، در این دوره امری ضروری است. ضمنا هر شش ماه یکبار نیز دندان های خود را جرم گیری کنید تا پس از اتمام دوره درمان، دندان های درخشان و سفیدی داشته باشید.

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر برای معاینه دندانهای خود و اطلاع از شرایط دهانی و دندانی فرزندتان نیاز با مشاوره با متخصص ارتونسی در تهران دارید. با دکتر سهیل سالاری از طریق اینستاگرام، وب سایت و یا شماره تلفن های زیر در تماس باشید.
02122390169
09032222001