کلینیک دندانپزشکی اطفال

کلینیک دندانپزشکی اطفال جایی است که در آن تمامی تجهیزات مورد نیاز برای درمان دندان اطفال فراهم می‌شود.

درمان دندان‌های بچه های زیر 12 سال همانند دندان‌های بزرگسالان به تجهیزات زیادی نیاز دارند. در یک کلینیک دندانپزشکی اطفال که معتبر باشد، از تجهیزات متعددی استفاده می‌شود. هدف از این کار استفاده از تمامی روش های درمانی برای تضمین سلامت دندان و لثه های دلبندانتان است.

دلایل زیادی وجود دارد که مراجعه به کلینیک ویژه دندانپزشکی اطفال را ضروی می‌کند. در ادامه به این دلایل می‌پردازیم.

کلینیک دندانپزشکی اطفال

ترمیم و پرکردن دندان

یکی از دلایل نیاز مراجعه به کلینیک دندانپزشکی مخصوص اطفال ترمیم و پر کردن دندان های پوسیده‌ی فرزندمان است. زمانی که به بافت دندان فرزند شما آسیب وارد و یا به مرور زمان دندان او پوسیده می‌شود، به ترمیم نیاز دارد. متخصص دندانپزشک کودکان با توجه به اینکه دندان طفل در کدام ناحیه از فک قرار دارد، مواد پرکننده‌ی سفید یا نقره‌ای (آمالگام یا کامپوزیت) استفاده می‌کند.
اگر والدین نسبت به دندان‌های شیری که پوسیده شده‌اند، بی‌توجه باشند، این مشکل به مرور زمان باعث تخریب و پوسیدگی سایر دندان ها می‌شود. پس حتی دندان شیری پوسیده نیز باید ترمیم و پر شود.

سفید کردن دندان های اطفال

یکی از روش های سفید کردن دندان بلیچینگ است. این کار می‌تواند در منزل و یا در کلینیک انجام شود. به دلیل این‌که دندان های اطفال نسبت به دندان های افراد بزرگسال حساس‌تر است، توصیه می‌شود برای سفید کردن دندان ها به کلینیک دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید.
دندانپزشک با توجه به حساس بودن مینای دندان خردسالان تشخیص می‌دهد که چه مقدار از ماده‌ی بلیچینگ استفاده کند. هم‌چنین دندانپزشک اطفال تشخیص می‌دهد که ماده‌ی جرم‌گیر دندان تا چه مدت زمانی باید بر روی دندان‌های اطفال قرار بگیرد. اگر این ماده بیش از حد روی دندان طفل بماند باعث تضعیف مینای دندان طفل می‌شود. در صورتی که دندان‌های خردسالان بیش از حد جرم‌ گرفته باشند که با روش بلیچینگ رفع نشود، متخصص دندانپزشک اطفال از روش روکش کردن استفاده می‌کند. به همین دلیل است که باید از انجام بلیچینگ برای خردسالان در منزل خودداری کنید و او را به کلینیک دندانپزشکی اطفال ببرید.

درمان عفونت دندان

اگر دندان کودک خراب باشد، بعد از مدت چرک و عفونت در قسمت ریشه جمع می‌شود که در اصطلاح علم دندانپزشکی باعث ایجاد آبسه می‌شود. در کلینیک دندانپزشکی اطفال برای درمان آبسه از روش پالپوتومی دندان استفاده می‌شود. این روش جراحی است که در آن پالپ ملتهب از قسمت ساقه‌ی دندان خارج می‌شود. به روش پالپوتومی، عصب‌کشی دندان شیری نیز گفته می‌شود.

مرتب کردن دندان‌های اطفال

یک متخصص دندانپزشکی اطفال برای مرتب کردن دندان‌های خردسالان عموماً روش ارتودنسی را پیشنهاد می‌کند. در این روش بریس های ارتودنسی بر روی دندان‌های اطفال قرار داده می‌شود. بعد از مدتی والدین باید کودک را به دندانپزشکی ببرند تا بریس ها مجدداً بر روی دندان تنظیم شود. در غیر این صورت با جابه جا شدن ریشه‌ی دندان ها، براکت‌ها شل می‌شوند که دیگر تاثیری بر روی حرکت دندان‌ها ندارند.

از چه زمانی بچه ها به کلینیک دندانپزشکی اطفال نیاز دارند؟

از زمانی که دندان‌های کودک به طور کامل روییده شد، کودک به معاینات و درمان نیاز پیدا می‌کند. جنس دندان و میزان مقاومت مینای دندان در همه‌ی خردسالان یکسان نیست. هم‌چنین مصرف برخی از خوراکی‌ها یا داروها باعث خراب شدن دندان‌ها می‌شود.
به‌همین دلیل دندان‌های شیری در برخی از اطفال ممکن است تا زمان افتادن، سالم بمانند. اما در برخی دیگر یک سال بعد رویش کامل دندان های شیری خراب، پوسیده و یا قهوه‌ای رنگ شوند. از این‌رو نمی‌توان به طور قطع برای درمان دندان‌های شیری نوزادان زمان مشخص کنیم. اما به طور کلی بچه ها از 1 تا 12 سال به معاینات مکرر دندانپزشکی نیاز دارند.

مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی اطفال

با توجه به اهمیتی که مراجعه به کلینیک دندانپزشکی اطفال دارد، لازم است والدین باید کودک خود را حداقل 2 بار در سال به کلینیک دندانپزشکی اطفال ببرند. این کار به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری باید انجام شود. برای مثال یکی از روش‌های دندانپزشکی اطفال ایجاد روکش پلاستیکی (فیشور سیلانت) بر روی دندان‌های آسیاب کودک است.

اما در اینجا انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی اطفال کار ساده‌ای نیست. زمان انتخاب کلینیک باید به سراغ مراکزی رفت که تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای بیماران و مراجعه‌کنندگان را فراهم می‌کنند. از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی که در یک کلینیک دندانپزشکی مناسب خردسالان فراهم می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونیت و صندلی راحت برای نشستن کودک بر روی آن
  • چراغ دندانپزشکی
  • مته‌ی دندانپزشکی
  • سیستم بهداشتی شامل کاسه کراشوار و دوش آب، ساکشن و بزاق کش
  • تابوره (صندلی گردان کوچک) برای دندانپزشک و دستیار او
  • دستگاه آمالگاماتور برای تبدیل پودر آمالگام به خمیر
  • دستگاه لایت کیور برای سفت کردن کمپوزیت (مواد سفید رنگ برای پر کردن دندان اطفال)
  • دستگاه کاویترون برای جرم‌گیری دندان‌های کودک
  • دستگاه رادیوگرافی برای تصویربرداری از دندان ها و تهیه‌ی آناتومی دندان
کلینیک دندانپزشکی اطفال

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید