هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

هزینه درمان ارتودنسیهزینه درمان ارتودنسی براساس فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توان هزینه ارتودنسی را از یک بیمار به بیمار دیگر تعمیم داد. به‌طور کلی هزینه‌ی ثابتی برای درمان ارتودنسی وجود ندارد. عواملی از جمله سن بیمار، میزان ناهنجاری دندان، تعداد دندان‌های نامرتب، میزان مهارت متخصص ارتودنسی، مراحل درمان ارتودنسی و … در تعیین هزینه انجام ارتودنسی مؤثر هستند. البته اگر این روش درمانی در یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و تحت نظر بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود، هزینه‌ی آن افزایش می‌یابد. متقابلاً با افزایش هزینه، طول مدت درمان کاهش می‌یابد.

وقتی درمان ارتودنسی توسط یک دندانپزشک متخصص انجام شود، قطعاً از هدر رفتن هزینه‌ها و زمان پیش‌گیری می‌شود. تعیین دستمزد درمان ارتودنسی از پشت تلفن و یا ارتباط با دندانپزشک در شبکه‌های اجتماعی مقدور نیست. بلکه هزینه‌ی درمان بعد از انجام معاینات و رادیولوژی دندان و فک بیمار تعیین می‌شود. به طور کلی عوامل مختلفی در تعیین هزینه درمان ارتودنسی مؤثر است که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم:

سن بیمار در تعیین هزینه درمان ارتودنسی

مهم‌ترین عامل در تعیین هزینه درمان ارتودنسی سن مراجعه‌کننده است. به دلیل اینکه درمان ارتودنسی در کودکان و نوجوانان راحت‌تر و طول مدت درمان نیز کوتاه‌تر است، هزینه درمان ارتودنسی برای آن‌ها کمتر محاسبه می‌شود. وقتی براکت‌های ارتودنسی بر روی دندان‌های بیمار نوجوان یا کم سن و سال قرار می‌گیرد، ریشه‌های دندان به سرعت از جای خود حرکت کرده و در جای مناسب قرار می‌گیرند. اما هر چقدر سن افزایش می‌یابد، حرکت ریشه‌ی دندان ها و در نتیجه درمان ناهنجاری‌های دندان سخت‌تر می‌شود. در افراد میانسال و جوان مدت زمان مورد نیاز برای درمان ناهنجاری‌های دندان نسبت به نوجوانان و کودکان بیش‌تر است. به‌همین دلیل هزینه‌ ارتودنسی برای آن‌ها بیشتر محاسبه می‌شود.

میزان ناهنجاری و مشکلات دندان های بیمار

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعیین هزینه درمان ارتودنسی میزان ناهنجاری است. هر چقدر دندان‌های بیمار نامرتب‌تر باشند، قاعدتاً به مدت زمان و مهارت بیشتری برای درمان نیاز دارند. هم‌چنین در برخی از بیماران به دلیل کوچک بودن فضای فک، راهی جز کشیدن دندان نیست. این کار به منظور باز کردن فضای فک برای حرکت ریشه‌های دندان‌های صورت می‌گیرد. به دلیل این مشکلات هزینه ارتودنسی نیز افزایش می‌یابد. در برخی از بیماران بنابر تشخیص متخصص ارتودنسی ممکن است به چند ماه نگهدارنده نیاز داشته باشند. این مورد نیز به هزینه درمان ارتودنسی اضافه می‌شود.

اگر بیمار به جراحی فک نیاز داشته باشد

در برخی از بیماران دو فک (بالا و پایین) بر روی هم قرار نمی‌گیرند. ممکن است یکی از فک ها جلوتر از فک دیگر باشد. در این صورت متخصص دندانپزشکی قبل از شروع درمان ارتودنسی ابتدا باید جراحی فک را انجام دهد. بعد از اینکه مدت درمان طی شد، دندانپزشکی اقدام به ارتودنسی دندان‌ها می‌کند. بنابراین در این دسته از بیماران باید جراحی فک را نیز یکی از مراحل ارتودنسی در نظر گفت. پس هزینه درمان ارتودنسی برای آن‌ها افزایش می‌یابد.

براکت‌های نامرئی گران‌تر هستند

با توجه به اینکه هزینه‌ی براکت‌های نامرئی (کامپوزیتی و سرامیکی) نسبت به نوع فلزی بیشتر است، در تعیین هزینه کل درمان ارتودنسی موثر است. اگر چه این نوع براکت‌ها در مدت زمان کمتر بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد، اما به دقت بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر بریس های شفاف نسبت به نوع فلزی شکننده‌تر و ضعیف‌تر هستند. بنابراین ممکن است در طی مدت درمان به ترمیم هم نیاز پیدا کنند.

نقش بیمه‌ها در تعیین هزینه های درمان ارتودنسی

برخی از کلینیک های ارتودنسی با بیمه‌های درمانی قرارداد دارند. اما نوع بیمه‌ای طرف قرارداد در همه مطب ها یکسان نیست. قبل از اینکه از نوع بیمه‌ی طرف قرارداد با مطلب دندانپزشکی مورد نظر خود مطلع شوید، بهتر است این سوال را قبل از مراجعه از طریق تلفن یا شبکه‌های اجتماعی بپرسید. به دلیل بالا بودن مبلغ درمان ارتودنسی بهتر است یک کلینک ارتودنسی را که با یکی از بیمه‌های رایج قرارداد دارند، انتخاب کنید.

نقش معاینه در تعیین هزینه ارتودنسی

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا در جلسه اول ارتودنسی از شما هزینه دریافت می‌شود یا خیر! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جلسه اول به بررسی و معاینه‌ی دندان ها و فک اختصاص دارد. اگر دندانپزشک مجبور شود از طریق رادیولوژی ناهنجاری دندان‌ها را تشخیص دهد، باید برای آن هزینه‌ی مجزا پرداخت کنید که ناچیز است. اما به طور کلی جلسه معاینه رایگان است و شما به ویزیت نیاز ندارید.

هزینه های بعد از درمان ارتودنسی

بعد از اینکه درمان ارتودنسی انجام می‌شود، ممکن است به نگهدارنده فک و دندان نیاز پیدا کنید. البته در برخی از بیماران به این مورد نیاز نیست. پس قاعدتاً استفاده از نگهدارنده در تعیین مبلغ درمان ارتودنسی موثر است. هم‌چنین به دلیل اینکه بعد از درمان ارتودنسی به بلیچینگ و جر‌م‌گیری دندان نیاز دارید، به هزینه‌ی ارتودنسی اضافه می شود. در برخی از بیماران که بعد از درمان به روکش کردن دندان نیاز دارند، مبلغ درمان ارتودنسی بیشتر است.

ارتودنسی ثابت یا متحرک؟

برحسب سلیقه‌ی بیمار می تواند ارتودنسی ثابت یا متحرک  را انتخاب کند. ارتودنسی متحرک ساده‌تر انجام می شود. به معاینه و جلسات بررسی نیاز ندارد. طول درمان به درخواست بیمار بستگی دارد. در ارتودنسی ثابت دندانپزشک باید دقت و زمان بیشتری را صرف قراردادن براکت ها بر روی دندان‌های بیمار کند. بنابراین طبیعی است که هزینه‌ی ارتودنسی ثابت نسبت به متحرک بیشتر باشد.