دندانپزشکی اطفال با بیهوشی 👦👧

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی چیست و چگونه انجام می شود؟

یکی از بهترین سیستم های درمانی دندانپزشکی کودکان ، دندانپزشکی اطفال با بیهوشی می باشد. در گذشته ای نه چندان دور، تصمیم به درمان دندان های کودکان کم سن یا دارای شرایط خاص، استرس زیادی برای کودکان و فراتر از آن برای والدین آن ها به دنبال داشت. کار بسیار دشواری که با ممانعت شدید کودک و صدای گریه و شرایط نامطلوب احساسی برای مراجع و دندانپزشک همراه بود. اما در حال حاضر با وجود دندانپزشکان اطفال خبره و بهره گیری از تجیهزات و دانش پیشرفته، تقریبا تمام این مشکلات از بین رفته و تنها نکته، انتخاب بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان و اعتماد و همکاری با اوست.

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی و روانبخشی امروزه یکی از رایج ترین و البته علمی ترین روش های درمانی در این زمینه به شمار می رود. در این روش با توجه به تشخیص دندانپزشک اطفال و رضایت والدین، فرایند درمان دندان های کودکان طی بیهوشی یا آرامبخشی در مرکز جراحی مخصوص بیمارستانی صورت می گیرد. تشخیص الزام به استفاده از روش بیهوشی و آرامبخشی در دندانپزشکی اطفال کاملا به عهده دندانپزشک اطفال مربوطه می باشد.

معمولا کودکان زیر ملزم به بهره گیری از دندانپزشکی کودکان با بیهوشی می شوند:

  • کودکان زیر 3 سال: این دسته از اطفال به دلیل خردسال بودن و سن بسیار پایین اصولا قادر به همکاری با پزشک نمی باشند.
  • کودکان دارای مشکلات خاص جسمی و ذهنی: این دسته از اطفال به دلیل معلولیت یا مشکل خاص فیزیکی و ذهنی قادر به همکاری با پزشک نیستند.
  • کودکان دارای پوسیدگی های دندانی گسترده یا نیازمند جراحی دندان و لثه: از این دسته از اطفال نیز به دلیل پیچیدگی و زمانبر بودن فرایند درمان که ممکن است تا حدی با درد و فشار همراه باشد، انتظار نمی رود بتوانند تحمل و همکاری مناسب داشته باشند.
  • کودکانی که به هیچ وجه حاضر به همکاری با دندانپزشک نمی باشند: این دسته از اطفال به دلایل مختلف از جمله ترس و استرس، خاطره بد از دندانپزشکی و … همکاری لازم را با  دندانپزشک به عمل نخواهند آورد.

در نهایت پس از تشخیص پزشک و تصمیم گیری والدین، مشاوه لازم جهت بیهوشی و درمان کودک انجام می شود. اگر دندانپزشک کودک و متخصص بیهوشی تشخیص بدهند که آرامبخشی برای انجام عمل کافی است، دستورات لازم در رابطه با ساعات ناشتا بودن و قرار ملاقات در مرکز جراحی مورد نظر ارائه می شود. کمی قبل از انجام فرایند درمان، داروی آرام بخش مخصوص با تجویز و نظارت متخصص بیهوشی به کودک خورانده شده و کودک بسته به نوع آرامبخشی به خواب می رود اما بیهوشی عمومی صورت نمی گیرد. مدت کوتاهی پس از انجام درمان، کودک به حال طبیعی بازمی گردد.

چنانچه دنپزشک به زمان و انعطاف بیشتری جهت درمان نیاز داشته باشد، با تشخیص وی و متخصص بیهوشی، آزمایشات لازم از کودک به عمل می آید، مشکلات جسمی و ذهنی احتمالی کودک بررسی می شود، تاریخچه استفاده کودک از دارو های شیمیایی، گیاهی  و درمان های مختلف بررسی شده و در نهایت دستورات لازم ارائه می شود. قبل شروع فرایند درمان، کودک توسط متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی و با استفاده تزریق و گاز یا هر روش مورد تایید و تشخیص متخصص بیهوشی، بیهوش می شود. پس از انجام درمان، کودک به ریکاوری منتقل شده و به هوش می آید. معمولا کودک پس از 2 الی 3 ساعت از بیمارستان مرخص می شود.

آیا درمان دندانپزشکی کودکان ارزش بیهوشی را دارد؟

در این مورد توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. سلامت دندان ها در تغذیه و رشد کودک تاثیر بسزایی دارد.
  2. کودکان دارای دندان های پوسیده، بیشتر دچار بیقراری و پرخاشگری می شوند.
  3. پوسیدگی دندان ها موجب مشکلات گوارشی از جمله یبوست خواهد شد.
  4. در صورت فقدان یا آسیب دیدگی دندان های شیری، رویش و رشد دندان های دائمی با مشکلاتی روبرو می شود که می تواند کودک را نیازمند درمان ارتودنسی نماید.
  5. در صورت اجبار کودک به انجام درمان دندان ها بدون بیهوشی و آرامبخشی، ترس از دندان پزشکی می تواند در کودک منجر به ایجاد فوبیا یا سایر مشکلات روانی شود.

آیا ریسک و عوارضی در استفاده از دندانپزشکی اطفال با بیهوشی وجود دارد؟

خوشبختانه این روزها با توجه به گسترش استفاده از دندانپزشکی کودکان با بیهوشی، این روش در جامعه جا افتاده ولی قابل درک است که والدین کماکان نگران بیهوشی کودکان خود باشند. در این باره باید توجه نمود که با افزایش آگاهی در این زمینه، مراجعه به متخصص دندانپزشکی اطفال کارآزموده که مسلط به آخرین دانش و یافته های علمی و فنی روز دندانپزشکی کودکان باشد، کلینیک دندانپزشکی دارای تجهیزات پیشرفته، اعتماد به دندانپزشک مربوطه و در نهایت رعایت کامل دستورات پزشک و متخصص بیهوشی، این روش نه تنها ضرری نداشته بلکه مزایای زیر را نیز در پی دارد:

  • کودک شما هیچ چیز از جلسه درمان را به یاد نخواهد آورد و نگران ایجاد فوبیا یا استرس در او نخواهید بود.
  • با عدم تحمل درد و فشار حین درمان، خاطره خوبی از دندانپزشکی در ذهن کودک ثبت می شود و برای مراجعات بعدی در طول عمرش دچار استرس و دردسر نخواهد شد.
  • به دلیل آرامش و آزادی عمل دندانپزشک در پروسه درمان، کیفیت درمان دندانپزشکی اطفال با بیهوشی ارتقا می یابد.
  • در یک جلسه که غالبا تنها قسمتی از یک روز به طول می انجامد، می توان بسیاری از درمان های دندانپزشکی کودک را به انجام رساند.

در آخر به یاد داشته باشید که مراجعه به متخصص دندانپزشک کودکان حاذق و متعهد در اسرع وقت کمک شایان توجهی به افزایش سلامتی کودک و کاهش هزینه دندانپزشکی کرده و مهم تر از آن موجب سهولت درمان و بکارگیری روش های درمانی مناسب و ساده خواهد شد. خانم دکتر شقایق لوح، دندانپزشک اطفال و عضو انجمن دندانپزشکی کودکان ایران در کلینیک تخصصی دندانپزشکی اطفال دکتر لوح واقع در تهران بلوار اندرزگو برای تشخیص و درمان دندانپزشکی کودکان با بیهوشی، با آرامش و حوصله، والدین را در اتخاذ و اجرای این تصمیم همراهی می نمایند. در ضمن جهت درمان به موقع ناهنجاریهای احتمالی در دندانهای کودکان مشاوره بهترین متخصص ارتودنسی تهران در این مرکز توسط دکتر سالاری صورت میپذیرد.