متخصص دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان کیست و چه وظایفی دارد؟

متخصص دندانپزشکی کودکان قادر است با معاینات و درمان های لازم سلامت دهان و دندان کودکان را تضمین کند. دندان های کودک قبل از ابتلا به هر نوع عارضه و بیماری باید معاینه شوند. پیشگیری یکی از بهترین‌ راه‌های سالم نگه داشتن دندان های کودکان است. یک متخصص دندانپزشکی کودکان می تواند با روش های مختلف از بیماری دهان، دندان و لثه کودک پیشگیری کند. در عین حال سلامت و بهداشت دهان و دندان کودک را نیز تضمین می کند. از جمله اقداماتی که یک متخصص دندانپزشکی کودکان برای حفظ سلامت دهان و دندان انجام می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلینیک دندانپزشکی اطفال

فیشور سیلانت

استفاده از روش فیشور سیلانت برای پیشگیری از پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها انجام می شود. فیشورسیلانت یک ماده‌ی شفاف و بی‌رنگ است که برای محافظت از دندان ها استفاده می شود. این ماده مثل یک لایه محافظ بر روی دندان های شیاردار قرار می گیرد و مانع از تجمع موادغذایی و میکروب بر روی دندان کودک می شود.
متخصص دندانپزشکی کودکان ابتدا ماده فیشورسیلانت را بر روی دندان کودک قرار می دهد و سپس روی آن نور لیزر می تاباند. این نور باعث سخت شدن ماده می شود. در نهایت یک لایه محافظ بر روی دندان تشکیل می شود. متخصص دندانپزشکی اطفال از این روش برای دندان های سالم و سفیدرنگ کودک استفاده می کند. البته برای دندان‌های قدامی قابل استفاده نیست و تنها برای دندان‌های آسیاب استفاده می شود. زیر بر روی دندان‌هایی ریخته می شود که شیار دارند و ماده فیشورسیلانت درون شیار قرار می گیرد.
زمانی که متخصص دندانپزشکی کودکان از روش فیشورسیلانت استفاده می کند، دندان کودک تراش خورده نمی‌شود. حتی ماده فیشورسیلانت نیز به دندان تزریق نمی‌شود. بلکه این ماده به صورت مایع است که بر روی دندان آسیاب ریخته می شود. سپس با تابش نور UV سفت و سخت می شود. این روش باید هر 6 ماه یکبار تمدید شود.

روکش کردن دندان های کودکان

یکی دیگر از راه‌هایی که برای مراقبت از دندان‌های کودکان کاربرد زیادی در بین افراد متخصص دندانپزشکی کودکان کاربرد دارد، روکش کردن دندان‌های کودکان است. البته این روش برای دندان‌های شیری اجرا می شود. متخصص دندانپزشکی اطفال از این روش برای دندان‌های پوسیده که ساختار ضعیف دارند، استفاده می کند. روکش ها از جنس استنلس استیل هستند که در اصطلاح علم دندانپزشکی به آن اس اس کراون ( s.s.crown) گفته می شود.
متخصص دندانپزشکی اطفال روکش های فلزی را بر روی دندان‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها تخریب شده است، قرار می دهد. در صورتی که تعداد زیادی از دندان‌های شیری کودک پوسیده یا شکسته شده باشد، دندانپزشک اطفال ترجیح می دهد که از این روش برای ترمیم دندان‌ها استفاده کند.
به دلیل مصرف برخی از داروها از جمله شربت ویتامین یا آهن، به دندان‌های کودکان آسیب جدی وارد می شود. در مواردی نیز اگر مادر در دوران شیردهی داروهای خاصی مصرف کند، به دندان‌های کودک که از یک سالگی روییده اند، آسیب وارد می شود. حتی در مواردی دندان کودک پوشیده نمی‌شود، اما رنگ تیره و یا قهوه‌ای باعث بد شکل شدن دندان‌های کودک می شود. در چنین مواردی متخصص دندانپزشکی کودکان از روکش های فلزی استفاده می کند.

جرم‌گیری دندان‌های کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان

یکی دیگر از دلایلی که یک کودک به متخصص دندانپزشکی اطفال نیاز پیدا می کند، بدرنگ شدن دندان‌هاست. زمانی که رنگ تیره‌ی دندان‌ها با هیچ روشی برطرف نشود، از روکش استفاده می شود. اما قبل از روکش اگر متخصص دندانپزشکی کودکان تشخیص دهد، برای آن از روش های جرم‌گیری استفاده می کند.
دندان‌های شیری نسبت به دندان‌های دائمی حساس‌تر هستند. به‌همین دلیل موادی که برای درخشان کردن دندان‌های شیری استفاده شود، باید ترکیبات نرم‌تری داشته باشد. بلیچینگ یکی از راه‌هایی است که می توان دندان‌های شیری تیره رنگ کودک را روشن کرد. هم‌چنین می توان از این روش برای درخشان کردن دندان‌های کودکان زیر ۱۲ سال که دندان‌های دائمی آن‌ها روییده است، استفاده کرد.
برخی از خمیردندان‌هایی که خاصیت سفیدکنندگی دارند، برای دندان‌های شیری کودکان مناسب هستند. قبل از هر چیز متخصص دندانپزشکی کودکان این نوع خمیردندان را به کودک توصیه می کند. در صورتی که رنگ دندان ها سفید نشد، از روش بلیچینگ استفاده می شود.

ترمیم دندان شکسته

کودکان به دلیل بازیگوشی بیش‌تر از بزرگسالان در معرض شکسته شدن دندان قرار می گیرند. این مشکل بیشتر برای دندان‌های جلو اتفاق می افتاد که چهره و صحبت کردن کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین موارد یک متخصص دندانپزشکی کودکان با توجه به نوع شکستگی از روش های مختلفی استفاده می کند.
در صورتی که میزان شکستگی یک دندان کم باشد، دندانپزشک کودکان از روش باندینگ برای ترمیم استفاده می کند. در این روش قسمت از دست رفته‌یدندان با مواد همرنگ (رزین یا کمپوزیت) پر می شود. سپس سطح دندان به‌خوبی صیقل داده می شود تا زیباتر شود.در صورتی که قسمت زیادی از دندان شکسته باشد، متخصص دندانپزشکی اطفال از روش روکش کردن که در بالا توضیح دادیم، استفاده می کنیم. با این روش نقص دندان به طور کامل در پشت روکش قرار می گیرد.

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید