درمان ارتودنسی

فرد بیمار با مراجعه به ارتودنتیست در ابتدا مشاوره می‌شود. اگر فرد نیاز به ارتودنسی داشته باشد باید درمان چند ساله خود را آغاز کند. ارتودنسی نیازمند قالب‌گیری و اتصال صحیح سیم و براکت ها به دندان است. سن بیمار، طرح و دوره درمان، وضعیت فک ها و فاصله دندان‌ها، مواردی است که در ارتودنسی مهم هستند. درمان ارتودنسی برای هر فردی متفاوت است. میزان فشار اعمال شده به دندان‌ها و مدت زمان درمان، بستگی به نوع ناهنجاری دندان‌های بیمار دارد. انواع درمان های رایج در ارتودنسی شامل موارد ذیل می باشد:

درمان ارتودنسی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین، یکی از محبوب ترین روش های ارتودنسی است که در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. در این ارتودنسی خبری از سیم های براق فلزی و براکت های آن نیست. در ارتودنسی نامرئی از پلاک های شفافی استفاده می شود که به الاینر شهرت دارند. دنیای ارتودنسی با پیدایش ارتودنسی نامرئی متحول شده است و امروزه، یک روش پرطرفدار برای افرادی است که به زیبایی لبخند خود در دوره درمان اهمیت می دهند.


ارتودنسی همرنگ دندان

با شنیدن نام ارتودنسی احتمالا یاد ارتودنسی هایی که از سیم و فلز تشکیل شده اند، می افتید. در گذشته ارتودنسی رایج همان ارتودنسی های فلزی بود که البته هنوز هم محبوبیت ویژه ای دارند. با گذشت زمان، طرفداران مد و زیبایی، خواهان ارتودنسی هایی شدند که توجه کسی را جلب نکند و یا میزان جلب توجه را به حداقل ممکن برساند. از این رو ارتودنسی همرنگ دندان پیدا شد.


درمان ناهنجاری های فکی

یکی از ناهنجاری هایی که در زیبایی صورت اختلال زیادی ایجاد می کند، ناهنجاری های فکی است. در صورتی که دندان ها به صورت نا متقارن روی یکدیگر قرارگرفته باشند و فک نیز دارای رشد نامتقارن باشد، ناهنجاری فکی ایجاد می شود.


سیستم دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی است که نتیجه سریعی را برای بیمار به همراه دارد. در این سیستم براکت ها قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارند و دیگر خبری از کش های رنگی در ارتودنسی دیمون نیست. در براکت ها برای نگهداری وایر، به طور معمول از کش استفاده می شود اما در ارتودنسی با سیستم دیمون، بر روی هر براکت درب کوچکی قرار دارد که پس از قرارگیری وایر، درب آن بسته می شود.


ارتودنسی لینگوال

یکی از متدهای جدید ارتودنسی، ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی است. این روش همان ارتودنسی ثابت فلزی است با این تفاوت که در قسمت داخلی دهان، براکت ها و تجهیزات دیگر، جایگذاری می شوند و در ظاهر فرد، هیچ نشانی از ارتودنسی نیست.


طراحی لبخند

لبخند یکی از زیباترین جلوه های یک انسان است که بخش مهمی از احساسات فردی را انتقال می دهد. در میان انسان ها برخی افراد دارای لبخندی جذاب و دلنشین هستند. این لبخندها همگی یک هارمونی و هماهنگی خاصی دارند که از دید بیننده، مخفی نیست. استاندارد لبخند در این افراد رعایت شده و فاکتورهایی همچون طول دندان ها، فاصله آن ها و فرم لثه، به زیبایی تمام در کنار یکدیگر، قرار گرفته است.


براکت سرامیکی

براکت ها یکی از مهمترین اجزای ارتودنسی های ثابت هستند که به اصلاح ناهنجاری های دندانی کمک شایانی می کنند. براکت ها انواع گوناگونی دارند و رایج ترین آن ها براکت های فلزی است که در ارتودنسی ثابت فلزی به چشم می خورد. برای برخی افراد، استفاده از براکت های فلزی به دلیل ظاهری که دارد، خوشایند نیست. این افراد تمایل دارند تا ارتودنسی خود را مخفی کنند. براکت های سرامیکی، راه حل مناسبی برای این افراد است. براکت های سرامیکی، شفاف هستند و رنگ دندان را منعکس می کنند از این رو جلب توجه بسیار کمی را دارند.


درمان ارتودنسی برای بیماران خارج از کشور

ناهنجاری های فکی و دندانی مرز و بوم نمی شناسند و در همه جای دنیا دیده می شوند. مشکلات برهم ریختگی دندانی، جزو موارد شایعی است که نه تنها در جامعه ما، بلکه در جهان مورد توجه قرار گرفته است. درمان های ارتودنسی در خارج از کشور معمولا هزینه های هنگفتی دارند از این رو بسیاری از بیماران تمایل دارند که این درمان را در داخل کشور عزیزمان انجام دهند. آیا درمان ارتودنسی برای بیمارانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، در داخل ایران میسر است؟


درمان با الاینر

الاینرهای شفاف یکی از جدیدترین سیستم های ارتودنسی هستند که با استفاده مداوم آن ها می توان برهم ریختگی دندان ها را به طور کامل اصلاح کرد. درمان با الاینر را یک روش جدید ارتودنسی در نظر بگیرید. روشی که ایده آل بسیاری از افراد است چرا که مزیت های بسیاری دارد. در ادامه با الاینرها بیشتر آشنا خواهیم شد.