مراحل درمان ارتودنسی

مراحل درمان ارتودنسی

مراحل درمان ارتودنسی در حقیقت شامل تمام زمان هایی است که بیمار به دندانپزشک خود مراجعه می کند ، از مرحله معاینه و مشاوره گرفته تا انتخاب روش درمانی ، شروع آن و چکاپ های بعدی .

معمولا هنگام تعیین طول درمان ، تمام بیماران علاقه مند هستند در کمترین زمان به نتیجه قطعی برسند. و یک متخصص ارتودنسی خوب همواره تلاش می کند با سرعت بخشیدن به مراحل درمان و افزایش کیفیت آن ، رضایت بیمار خود را به دست آورد.

مراحل درمان ارتودنسی برای همه ی بیماران به یک شکل نیست. هم‌چنین به دلیل اینکه متخصص از دستگاه ها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌کند، ممکن است این مراحل برای همه‌ی بیماران به یک شکل نباشد. به طور کلی برای معالجه ناهنجاری‌های حاد دندان ها از ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود. این روش نسبت به ارتودنسی‌های متحرک سخت‌تر و پرهزینه‌تر است. اما تاثیر آن بیش‌تر است و طول مدت درمان نیز کوتاه‌تر است.

مراحل درمان ارتودنسی چیست ؟

اولین مرحله درمان ارتودنسی معاینه‌ی بیمار است

متخصص دندانپزشکی در اولین مرحله‌ ابتدا دندان‌های بیمار را بررسی می‌کند. این کار در طی یک جلسه انجام می‌شود. اما برای این‌که بهترین متخصص ارتودنسی به میزان ناهنجاری‌های دندان های بیمار مسلط شود، باید از دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی تهیه شود. این عکس می‌تواند نحوه‌ی قرار گرفتن ریشه‌ی دندان ها را نیز نشان دهد. هم‌چنین از طریق عکس رادیولوژی دندانپزشک فاصله‌ی بین ریشه‌ی دندان‌ها را تشخیص می‌دهد و بنابراین راحت‌تر می‌تواند مراحل درمان را طی کند. وقتی معاینات لازم انجام شد، پزشک با بیمار در مورد مراحل درمان و هزینه درمان ارتودنسی صحبت می‌کند. همچنین با توجه به میزان عارضه و ناهنجاری‌های دندان‌ها، دندانپزشک می‌تواند به طور تقریبی طول مدت درمان را تخمین بزند، متخصص ارتودنسی در تهران آقای دکتر سهیل سالاری با توجه به تجربه کاری زمان دقیق این پروسه را برای شما شرح می دهند.

قالب‌گیری از دندان‌های بیمار یکی از مراحل درمان ارتودنسی

یکی دیگر از مراحل درمان ارتودنسی قالب‌گیری از دندان‌های بیمار است. این مرحله بعد از موافقت و رضایت بیمار برای درمان انجام می‌شود. در این مرحله متخصص با توجه به میزان ناهنجاری‌های دندان و اندازه‌ی فک بیمار، از روش‌های مختلفی برای قالب‌گیری دندان استفاده می‌شود. این کار اغلب با استفاده از موادی همچون آلژینات پتاسیم صورت می‌گیرد. بعد از اینکه قالب دندان‌های بیمار به‌دست آمد، دندانپزشک به سراغ ساخت براکت برای بیمار می‌رود.

ساخت براکت برای دندان‌های بیمار

دندانپزشک می‌تواند بین براکت‌های سرامیکی، نامرئی و یا فلزی یکی را برای بیمار انتخاب کند. البته حق انتخاب با بیمار است. در صورتی که نظر بیمار بر روی براکت‌های نامرئی باشد، دندانپزشک ابتدا دندان‌های او را قالب‌گیری می‌کند. پس از انجام رادیولوژی و فتوگرافی، براکت‌های دندان او تهیه می‌شود. البته ناگفته نماند هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به نوع فلزی گران‌تر است. اما این نوع براکت در مدت 30 دقیقه بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد. در صورتی که بیمار براکت فلزی را انتخاب کند، این مرحله طی 2 ساعت انجام می‌شود. زیرا به دقت زیادی نیاز دارد تا بریس‌ها به‌طور دقیق بر روی هر یک از دندان‌های بیمار قرار بگیرد.

مراجعه مجدد بیمار برای بررسی براکت

اما با نصب براکت‌ها بر روی دندان بیمار مراحل درمان ارتودنسی تمام نمی‌شود. بلکه تازه شروع معالجه است و دندانپزشک جلساتی را برای بیمار مشخص می‌کند. بیمار باید براساس زمان‌بندی مشخص شده به دندانپزشک مراجعه کند. در این جلسات دندانپزشک روند پیشرفت بیماری (مرتب شدن دندان‌ها) را بررسی می‌کند. در صورتی که براکت‌ها به تنظیم مجدد نیاز داشته باشند، پزشک این کار را انجام می‌دهد. در صورتی که بیمار از مراجعه به دندانپزشک خودداری کند، طول مدت درمان بیش‌تر می‌شود. از طرفی ممکن است در این مدت دندان‌های بیمار دچار پوسیدگی شوند. در جلسات معاینه دندانپزشک تمامی این موارد را بررسی می‌کند. در صورتی که براکت‌های ارتودنسی در طی معالجه شکسته شود، به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. در صورت برخورد با این مشکل بیمار باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند تا مشکل او برطرف شود. در غیر این‌صورت براکت‌های شکسته هیچ اثری بر روی حرکت ریشه‌ی دندان‌ها ندارند.

استفاده از نگهدارنده برای دندان‌های بیمار

دندانپزشک سعی دارد در همه‌ی مراحل درمان ارتودنسی لبخند زیبا را به بیمار ارائه دهد. زمانی که ریشه‌ی دندان ها به طور کامل در سر جای مناسب خود قرار گرفتند و دندان‌های بیمار مرتب شد، مراحل معالجه به پایان می‌رسد. دندانپزشک بریس ها را از دهان بیمار خارج می‌کند. اما کار در اینجا تمام نمی‌شود. بلکه دندانپزشک برای حفظ وضعیت دندان‌ها و فک بیمار از نگهدارنده‌ی دندان استفاده می‌کند.

مرحله جرم‌گیری دندان‌های بیمار ارتودنسی

در مرحله‌ی پایانی باید دندان‌های بیمار جرم‌گیری شود. در مدتی که بریس‌های ارتودنسی بر روی دندان‌های بیمار قرار دارد، تمیز کردن دندان‌ها کار راحتی نیست. به دلیل این‌که ارتودنسی مدت زمان زیادی طول می‌کشد، باید پس از تمامی مراحل درمان دندان‌ها جرمگیری شود. دندانپزشک برای این کار از روش بلیچینگ استفاده می‌کند که عموماً در مطب انجام می‌شود.

روکش کردن و ترمیم دندان آخرین مرحله از درمان ارتودنسی

 هر چند روکش کردن و ترمیم دندان را نباید یکی از مراحل درمان ارتودنسی به‌حساب آورد. اما به دلیل این‌که در مدت معالجه ممکن است برخی از دندان‌ها پوسیده شوند و یا آسیب ببینند، ممکن است بیمار به روکش کردن دندان تمایل داشته باشد. در این صورت دندانپزشک بعد از ترمیم دندان‌های پوسیده (در صورت وجود) کار روکش کردن دندان‌ها را آغاز می کند.