تكنيک های ويژه كودكان غير همكار

تكنيک های ويژه كودكان غير همكار جهت انجام دندانپزشکی کودک چیست؟ یکی از نگرانی های والدین برای مراجعه به مطب دندانپزشکی، ترس کودکانشان است. کودکان معمولا از محیط دندانپزشکی و صدای دستگاه های دندانپزشکی واهمه دارند.  برای این که کودکان غیر همکار به کودکان همکار تبدیل شوند باید با تکنیک های شکل دهی رفتار با آن ها برخورد کرد، تكنيک های ويژه كودكان غير همكار جهت انجام دندانپزشکی کودک همگی با روانشناسی کودک در ارتباط است و در نهایت ترس و استرس کودک را از محیط دندانپزشکی می کاهد.

تکنیک های ویژه کودکان غیر همکار

جلسه اول اشنایی، با محیط دندانپزشکی

اگر اولین بار است که کودک شما به دندانپزشکی می آید به دندانپزشک اطلاع دهید، دندانپزشک در اولین جلسه هیچ کار دردناکی روی دندان های کودک انجام نمی دهد و با کودک ارتباط خوبی برقرار می کند رابطه دوستانه بین کودک و دندانپزشک باعث می شود که در جلسات بعدی، کودک هیچ ترسی از محیط دندانپزشکی نداشته باشد. این یکی از مهمترین تكنيک های ويژه كودكان غير همكار می باشد.

تکنیک Tell show do

برای همه کودکان از روش بگو، نشان بده و انجام بده استفاده می شود تا کودک با محیط دندانپزشکی آشنا شود و احساس راحتی در این محیط جدید داشته باشد در این روش باید دندانپزشک درباره برخی از دستگاه ها توضیحاتی دهد و اجازه دهد کودک هر سوالی که درباره آن ها دارد، بپرسد دندانپزشک در جواب کودک سعی می کند از کلمات سرگرم کننده استفاده کند برای مثال به کودک درباره دستگاه بروساژ گفته می شود که این دستگاه مسواک برقی است و یک بار روش کار کردن آن را نشان می دهند و کودک بدون ترس، با این دستگاه برخورد می کند حتی به کودک گفته می شود که هر روز صبح و قبل از خواب باید همانند این دستگاه، دندان هایش را مسواک بزند.

پرت کردن حواس کودک

اگر کودک غیرهمکار دارید نگران نباشید یکی دیگر از تکنیک های شکل دهی به رفتار کودک، روش پرت کردن حواس یا time out است در این روش دندانپزشک با ابزارهایی همچون تلویزیون و بازی های سرگرم کننده، حواس کودک را پرت می کند موسیقی نیز می تواند تاثیر زیادی در پرت کردن حواس کودک داشته باشد. در این روش باید والدین تا برقراری ارتباط کودک با دندانپزشک از ورود به اتاق خودداری کنند در صورتی که قرار است حضور در اتاق داشته باشید، لطفا از هر گونه صحبت کردن بپرهیزید کودک باید تمام حواسش را به یک موضوع متمرکز کند.

حضور شما ممکن است وی را از تمرکز باز دارد. اگر کودک شما سوالی پرسید، از جواب دادن بپرهیزید و جواب سوال را به دندانپزشک محول کنید گفتن کلماتی همچون “درد نداره”، نه تنها تاثیری در کاهش استرس کودک ندارد بلکه ذهن کودک را روی کلمه درد متمرکز می کند و ترس وی را دوچندان می کند لطفا کودکان خود را با جملات استرس زا، در اتاق انتظار همراهی نکنید. یک دندانپزشک خوب با کودکان غیر همکار طوری رفتار می کند که کودک با خیالی آسوده در کنار وی می نشیند اگر کودکی با گریه وارد مطب شود، دندانپزشک با درآوردن روپوش و عادی جلوه دادن محیط، سعی می کند با وی ارتباط برقرار کند و بعد از برقراری یک رابطه دوستانه، درمان را شروع می کند.

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید