درمان تحت بيهوشی و آرامبخشی

درمان تحت بيهوشی و آرامبخشی چگونه باید انجام شود؟

درمان تحت بیهوشی و آرامبخشی

گاهی استرس بالای کودک هنگام حضور در دندانپزشکی روند درمان توسط پزشک را تحت الشعاع قرار می دهد و از سوی دیگر رنج و ترس فراوانی را به همراه می آورد.

نخستین بار یک پزشک آمریکایی برای درمان کودکان از بیهوشی استفاده کرد و این شیوه در حال حاضر به عنوان یک شیوه مرسوم مدرن در دنیای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در روش درمان تحت بيهوشی و آرامبخشی با حضور متخصص بیهوشی کودک بیهوش می شود و بدون تجربه درد و ترس درمان می شود پزشک هم فراق بال بیشتری دارد تا با دقت بیشتر مراحل درمان را طی کند.

درمان کودکی را که به هیچ وجه حاضر به همکاری نیست، می توان با این شیوه تسریع کرد برخی نگران عوارض درمان با این شیوه اند که البته در صورتی که توسط متخصص صورت پذیرد کمترین عوارض برای آن قابل تصور است. برای درمان کودکانی که بیش از چند دندان خراب دارند و نیاز به درمان وسیع می باشد، بیهوشی امن ترین روش ممکن می باشد قطعا با راه اندازي دوره هاي دندانپزشكي بيمارستاني بر ميزان كيفيت و ايمني مراقبت هاي دندانپزشكي در اطفال افزوده خواهد شد.

این شیوه همچنین برای کودکان معلول که توانایی کمتری در همکاری با پزشک معالج دارند هم می تواند به بهبود روند درمان توسط پزشک کمک کند. اگر در کودکان کم سن و سال بخواهیم با کنترل فیزیکی شدید تعداد زیادی از دندان‌ها را ترمیم کرده یا بکشیم، مسلم است که مشکلات روانی برای کودک پدیدار می‌شود و ترس از دندانپزشکی در وجود کودک باقی می‌ماند. اعمال فشار و زور به کودک برای مجبور کردن او به پذیرش درمان می تواند او را برای همیشه با دندانپزشکی دشمن کند که حتی در بزرگسالی هم نتوان برای این ترس درمانی یافت.

اگر کودک یک یا دو دندان پوسیده اورژانسی داشته باشد و پوسیدگی‌های دندانش در سطح پایین باشد و بتوان با فلوراید، مسواک و تغذیه، پوسیدگی دندان را کنترل کرد در آن صورت می‌توان یک یا دو دندان اورژانسی را با کنترل فیزیکی بدون پیشنهاد بیهوشی درمان کرد. پیش از انجام درمان تحت بيهوشی و آرامبخشی مثل سایر اعمال جراحی کودک از لحاظ سلامت ریه و سلامت سیستم بدن بررسی می شود و پس از انجام آزمایش خون و آزمایش های ابتدایی این شیوه درمانی برای او انتخاب می شود.

در کنار تمام اینها، انجام مشاوره پزشکی با دندانپزشک متخصص کودک و دکتر بیهوشی الزامی است. البته انجام این اقدامات پیشگیرانه نباید موجب نگرانی والدین باشد چراکه با هدف پیشگیری از صدمات احتمالی صورت می پذیرد و جای هیچ نگرانی نیست. بیهوشی در کلینیک و مطب مجاز نیست چرا که باید تجهیزات و امکانات کاملاً استاندارد برای این روش وجود داشته باشد و متخصص بیهوشی نیز نظارت کامل داشته باشد.

عموما اضطراب اولين دليل مراجعه است كه مي تواند ترس از تزريق، عدم تحمل صداي شديد دستگاه ها، طولاني بودن درمان ها، احساس خفگی بدليل حجم آب وارد شده به دهان و عدم تحمل درد و فشار را شامل شود. در موارد زيادي دليل مراجعه حالت تهوع شديد و نيز عدم موفقيت دندانپزشكان در حصول بي حسي موضعي عميق مي باشد. در بسیاری موارد والدین پس از درمان تحت بیهوشی از کاهش پرخاشگری و مشکلات خواب کودکان تحت درمان در اثر از بین رفتن استرس و اضطراب سخن می گویند.