دندانپزشکی کودکان

یکی از رسالت‌های یک دندانپزشک خوب کودکان ارائه مشاوره به والدین است، برخی از والدین معتقند کودک به دلیل داشتن دندان های شیری نیازی به دندانپزشک ندارد و یا از این که کودک خود را به دندانپزشک ببرند هراس دارند اما یک کودک باید بیاموزد که ابتلا به بیماری دندان، لثه و دهان چه عواقبی را به دنبال دارد. بنابراین باید راه‌های پیشگیری از بیماری‌های لثه، دهان و دندان را بیاموزد. همچنین بسیاری از ناهنجاری های فکی در کودکی قابل درمان است و بهتر است حتما با دندانپزشک کودکان مشاوره شود، خدمات بسیاری در کلینیک دندانپزشکی کودکان انجام می شود که در اینجا برخی از آنها رو شرح خواهیم داد:

دکتر شقایق لوح متخصص دندانپزشکی اطفال

اتاق ویژه بازی کودکان

دندانپزشکی تا مدت ها محلی ترسناک برای کودکان بود. همه کودکان از رفتن به دندانپزشکی واهمه داشتند و والدین راهی برای آرام کردن آن ها نداشتند. هر چند که هنوز هم این ترس، در بسیاری از کودکان وجود دارد.


ارتودنسی پیشگیری

ارتودنسی پیشگیری به منظور جلوگیری از افزایش ناهنجاری‌های دندان انجام می‌شود. یک متخصص ارتودنسی پس از تشخیص ناهنجاری و احتمال نامرتب شدن دندان‌ها، ارتودنسی پیشگیری را برای مراجعه‌کنندگان خود تجویز می‌کند. این روش با اصلاح دندان و رفع ناهنجاری‌های فک، زیبایی و سلامت دندان‌ها را به بیماران باز می‌گرداند. هم‌چنین اصلاح رشد ناهنجاری فک نیز یکی دیگر از نتایج ارتودنسی پیشگیری است.


ترمیم های همرنگ دندان

زیبایی دندان ها و سفید بودن آن ها حتی در دندان های شیری هم اهمیت ویژه ای دارد همه والدین علاقه دارند دندان های کودکانشان با مواد هم رنگ دندانشان ترمیم شود البته این اصرار والدین زیاد هم خوشایند نیست چرا که والدین تنها به زیبایی دندان ها توجه می کنند اما دندانپزشک نتیجه صحیح و ترمیم ماندگار برایش مهم است در ادامه با ترمیم های هم رنگ دندان بیشتر آشنا خواهیم شد.


ترمیم های آمالگام

آمالگام را تقریبا همه می شناسند. ماده ای که در دندانپزشکی ها برای ترمیم دندان های عقبی به کار می رود و رنگی تیره دارد. آمالگام بیش از ۱۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل پایداری بالا و استقامتی که دارد، همچنان جزو مواد ترمیمی مهم در دندانپزشکی محسوب می شود.


تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی-فکی

تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی علاوه بر افزایش سرعت درمان، از هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی نیز جلوگیری می‌کند. هر چه سن بالاتر می‌رود، درمان نیز سخت‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت و هزینه‌های دندانپزشکی نیز به مراتب افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تحمل درد در افراد نیز بیشتر می‌شود. یک نوجوان 12 ساله به راحتی می‌تواند روش درمانی ارتودنسی را تحمل کند. اما درمان ارتودنسی برای یک فرد 35 ساله سخت و دردناک‌تر می‌شود. دلیل آن محکم شدن ریشه‌ی دندان‌هاست که حرکت دادن آن‌ها سخت‌تر می‌شود.


تکنیک های ویژه کودکان غیر همکار

یکی از نگرانی های والدین برای مراجعه به مطب دندانپزشکی، ترس کودکانشان است. کودکان معمولا از محیط دندانپزشکی و صدای دستگاه های دندانپزشکی واهمه دارند.  برای این که کودکان غیر همکار به کودکان همکار تبدیل شوند باید با تکنیک های شکل دهی رفتار با آن ها برخورد کرد این تکنیک ها همگی با روانشناسی کودک در ارتباط است و در نهایت ترس و استرس کودک را از محیط دندانپزشکی می کاهد.

درمان تحت بیهوشی و آرامبخشی

گاهی استرس بالای کودک هنگام حضور در دندانپزشکی روند درمان توسط پزشک را تحت الشعاع قرار می دهد و از سوی دیگر رنج و ترس فراوانی را به همراه می آورد. نخستین بار یک پزشک آمریکایی برای درمان کودکان از بیهوشی استفاده کرد و این شیوه در حال حاضر به عنوان یک شیوه مرسوم مدرن در دنیای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در روش درمان تحت بیهوشی و آرامبخشی با حضور متخصص بیهوشی کودک بیهوش می شود و بدون تجربه درد و ترس درمان می شود پزشک هم فراق بال بیشتری دارد تا با دقت بیشتر مراحل درمان را طی کند.


عصب کشی دندان شیری

عصب کشی دندان شیری هم به همان اندازه‌ی درمان دندان‌های دائمی اهمیت دارد. بسیاری از کودکان ممکن است به دلیل تصادف، حادثه، مصرف برخی از داروهای تقویتی، پوسیدگی و … قسمتی از دندان آن‌ها شکسته شود. این امر به مرور زمان باعث خراب‌تر شدن دندان شیریِ کودک می‌شود.

درمان ریشه‌ی دندان یا عصب کشی دندان شیری به عنوان یک درمان اندودنتیک شناخته می‌شود. در این روش ترمیمی، در صورتی که عصب داخل دندان شیری آسیب دیده باشد، دندانپزشک به جای کشیدن خود دندان، آن را درمان می‌کند. عصب کشی دندان شیری به منظور حفظ دندان تا زمان افتادن انجام می‌شود. در این روش هرگونه درد و بیماری در قسمت ریشه‌ی دندان شیری از بین می‌رود.


فضانگهدار ارتودنسی

فضا نگهدارنده ها یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی هستند که با استفاده از آن ها، به سلامت رویش دندان های کودکان رسیدگی می شود. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی والدین به دندان های شیری کودکان، گاهی مجبور به کشیدن دندان های شیری خواهیم بود در برخی موارد نیز دندان های شیری زودتر از موعد خود می افتند که همین امر باعث به وجود آمدن فضای خالی در میان دندان هایشان می شود

فلورایدتراپی

یکی دیگر از روش های پیشگیری از پوسیدگی های دندانی در کودکان، فلورایدتراپی است. همان طور که از نام این روش پیدا است، از فلوراید برای پیشگیری استفاده می شود. چند سالی است که نقش فلوراید در سلامت دندان ها مطرح شده است و مقالات گوناگونی درباره فواید فلوراید در کاهش اسیدهای مضر دندانی و افزایش مقاومت مینای دندان، ارائه شده است با کمک فلوراید می توان میکروب هایی که باعث پوسیدگی دندانی می شوند را تا حد زیادی کاهش داد و سرعت پوسیدگی دندان ها را به حداقل رساند.

فیشورسیلانت

سطح جونده دندان ها بیش از جای دیگر در معرض پوسیدگی قرار دارند، فرو رفتگی های این ناحیه به میزانی است که در بسیاری موارد مسواک آن نواحی را پوشش نمی دهد و زمینه پوسیدگی را فراهم می کند. سطوح جونده دندان‌های عقبی یا همان سطوحی که غذا بین آنها جویده و له می شود، بیشترین آسیب را از پوسیدگی می بینند فیشورسیلانت روشی برای پیشگیری از پوسیدگی این قسمت از دندان به ویژه برای کودکان است. مهر و موم کردن شیار دندان، روشی که از پوسیدگی دندان های کودک شما جلوگیری می کند و در عین حال فقط به اندازه یک جلسه زمان می برد و خوشبختانه هیچ دردی هم ندارد.

پالپوتومی

در حال تکمیل…