تشخيص زودهنگام ناهنجاری های دندانی-فكی

تشخيص زودهنگام ناهنجاری های دندانی-فكی علاوه بر افزایش سرعت درمان، از هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی نیز جلوگیری می‌کند. هر چه سن بالاتر می‌رود، درمان نیز سخت‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت و هزینه‌های دندانپزشکی نیز به مراتب افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تحمل درد در افراد نیز بیشتر می‌شود. یک نوجوان 12 ساله به راحتی می‌تواند روش درمانی ارتودنسی را تحمل کند. اما درمان ارتودنسی برای یک فرد 35 ساله سخت و دردناک‌تر می‌شود. دلیل آن محکم شدن ریشه‌ی دندان‌هاست که حرکت دادن آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی

روش‌های تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی در خانه

تشخيص زودهنگام ناهنجاری های دندانی-فكی می‌تواند در مطب و خانه انجام ‌شود. به ‌طور کلی والدین باید نسبت به دندان‌ها و فک فرزند خود احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و برای تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی در خانه به صورت زیر عمل کنند:

  • برخی از ناهنجاری‌ها در زمان صحبت کردن و خندیدن به راحتی در کودک قابل مشاهده است.
  • برای اطلاع از ناهنجاری دندان کودک با کمک نور چراغ قوه‌ی قوی و یک آینه می‌توانید دندان‌های آسیاب او را مشاهده کنید.
  • برای بررسی دقیق دندان‌ها، سر را به سمت عقب ببرید و سپس با نور چراغ قوه پشت لثه‌ها را مشاهده کنید.

در بسیاری از موارد ناهنجاری فک و دندان کودک از شکل ظاهری او مشخص نیست و حتی حرف زدن او هم مشکلی ندارد. زیرا زبان با دندان‌هایی که به شکل نامرتب روییده‌اند، برخورد نمی‌کند. اما غذاخوردن کودک به شدت تحت تاثیر ناهنجاری فکی و دندان قرار می‌گیرد. روش دیگری نیز برای تشخيص زودهنگام ناهنجاری های دندانی-فكی وجود دارد و آن توجه به خوابیدن کودک و نحوه‌ی قرار گرفتن فک و دندان‌های او بر روی هم است.

اگر در زمان خوابیدن دهان کودک باز می‌ماند و یا صدای دندان قروچه را مرتب می‌شنوید، نشان می‌دهد که کودک شما به ناهنجاری‌های دندانی و فک مبتلاست و باید برای درمان آن اقدام کنید.

مزیت‌های تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی، جلوگیری از وخیم‌تر شدن ناهنجاریست. در این زمان می‌توان به کمک روش‌های نوین درمان، از بدتر شدن وضعیت فک و دندان کودک یا نوجوان پیشگیری کرد. برای مثال اگر دندان‌های کودک از هم فاصله‌ی زیادی دارند، با کمک ارتودنسی پیشگیری در طی چندین ماه می‌توان دندان‌ها را درمان کرد.

اما اگر ارتودنسی و درمانی دندان‌ها را به دوره‌ی جوانی موکول کنید، طول و مدت درمان بیشتر از چند سال خواهد بود. هزینه‌ی درمان هم بدون شک افزایش می‌یابد. از سوی دیگر کودک باید سال‌ها با عارضه‌ی فک یا دندان خود سر کند تا به دوره‌ی جوانی برسد. در طی این مدت صدمات جسمی و روحی زیادی به نوجوان وارد می‌شود. با کمک تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی می‌توان از همه‌ی این موارد جلوگیری کرد.

تشخیص ناهنجاری مفصل TMJ (Temporomandibular) در کودکان

مفصل TMJ یک مفصل کوچک است که در قسمت فک پایین و همراستا با قسمت نرمی گوش قرار می‌گیرد. این مفصل باعث حرکت و عملکرد مفید فک می‌شود. اگر چه اختلالات مفصل TMJ شایع نیست، اما علائم زیادی دارد که به راحتی در کودکان قابل تشخیص نیست. از جمله علائم این نوع ناهنجاری فکی، سردرد، ناتوانی در باز کردن دهان، شنیدن صداهای عجیب و حتی احساس درد خفیف در زمان بسته شدن دهان است. به همین دلیل اغلب کودکان و نوجوانانی که به اختلال مفصل TMJ مبتلا هستند، از بستن دهان خودداری می‌کنند و حتی در زمان خواب دهان آن‌ها باز می‌ماند.

یکی دیگر از نشانه‌ها برای تشخیص این نوع اختلال فکی، ارتریت است که باعث دندان قروچه یا سنگ‌زنی دندان‌ها در زمان خواب می‌شود. وقتی کودک در حال جویدن غذاست، دندان‌های او بر روی هم حرکت می‌کنند که صدای ناهنجار تولید می‌کنند. اگر اختلال مفصل TMJ شدت پیدا کند، به مرور زمان باعث ابتلا به قطع شدن مفصل TMJ و در نتیجه متوقف شدن حرکت فک می‌شود. به‌همین دلیل تشخیص زود هنگام و درمان به موقع این نوع ناهنجاری ضرورت پیدا می‌کند.

درمان دندان‌های عقل در نوجوانان

اگرچه دندان‌های عقل در پایان سنین نوجوانی رشد می‌کنند، اما تشخیص به موقع آن‌ها، می‌تواند از خراب کردن سایر دندان‌ها جلوگیری کند. وجود دندان‌های عقل در دهان جز خراب کردن سایر دندان‌ها، نتیجه‌ی دیگری به دنبال ندارد. اگر این دندان‌ها در سنین نوجوانی رشد کند، باعث خراب شدن تمامی دندان‌های آسیب می‌شود. بنابراین لازم است تا به موقع رویش این دندان‌ها تشخیص داده شود.

درمان دندان‌های نامرتب در کودکان و نوجوانان

بسیاری از افراد میانسال یا جوانان که به ارتودنسی و درمان‌های طولانی مدت تمایلی ندارند، به سمت‌ روش‌هایی مثل تراش دندان، بریج دندانی، پروتز و یا لمینت می‌روند. در این روش‌ها تراش مینای دندان آسیب‌های جدی را به دنبال دارد. این در حالیست که با تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دندانی و فکی می‌توان در همان سنین کودکی و یا نوجوانی هر نوع عارضه‌ای را در نوجوانان برطرف کرد و اجازه نداد دندان‌های نامرتب تا سنین جوانی با آن‌ها باقی بماند.

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید