فیشورسیلانت

فیشورسیلانت

فیشورسیلانت چیست و چه مزایایی دارد؟

سطح جونده دندان ها بیش از جای دیگر در معرض پوسیدگی قرار دارند، فرو رفتگی های این ناحیه به میزانی است که در بسیاری موارد مسواک آن نواحی را پوشش نمی دهد و زمینه پوسیدگی را فراهم می کند. سطوح جونده دندان‌های عقبی يا همان سطوحی كه غذا بين آنها جويده و له می شود، بیشترین آسیب را از پوسیدگی می بینند فیشورسیلانت روشی برای پیشگیری از پوسیدگی این قسمت از دندان به ویژه برای کودکان است. مهر و موم کردن شیار دندان، روشی که از پوسیدگی دندان های کودک شما جلوگیری می کند و در عین حال فقط به اندازه یک جلسه زمان می برد و خوشبختانه هیچ دردی هم ندارد.

در صورت انجام صحیح و کامل فیشورسیلانت دارای ماندگاری بالا بوده و می تواند به مدت ۳ تا ۴ سال به عنوان سدی در برابر پوسیدگی عمل نماید.
سن مناسب برای فیشور سیلانت از ۶ الی ۱۲ سالگی است با توجه به اهمیت خاص دندان ۶ سالگی انجام فیشورسیلانت جهت این دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای شروع کار، ابتدا دندانپزشک باید دندان مناسب برای فیشور سیلانت را پیدا کند این کار به طور معمول در دندان های دایمی عقبی کودکان که تازه رویش یافته اند و شیارهای عمیقی دارند و هیچ پوسیدگی در آنها وجود ندارد، انجام می گیرد در ابتدای کار دندان مورد نظر تمیز و خشک می شود. سپس مایع اسیدی روی سطح شیارهای دندان گذاشته شده و بعد از آن این شیارها با ماده چسب مانندی پر می شوند این ماده اغلب نوعی کامپوزیت مایع (ماده ترمیمی سفیدرنگ) است که در بسیاری موارد بعد از قرار دادن روی سطح دندان به وسیله نور سفت می شود. حالا دندان ما سطح صاف و بدون شیاری دارد که تمیز کردن آن بسیار ساده بوده و میزان پوسیدگی در آن کم خواهد شد.
سیلانت‌ها می‌توانند سال‌های زیاد بر روی دندان باقی بمانند.

گاهی اوقات به علت جویدن مواد غذایی سخت، مانند آب نبات یا مواد غذایی چسبنده ممکن است از جا کنده شده و نیاز به اصلاح داشته باشد، بنابراین لازم است هر شش ماه یک بار سیلانتها بررسی شوند. خیلی از والدین از این نکته در هراس اند که مسدود کردن شیار دندان ها جویدن را مختل نکند. در پاسخ باید گفت که مسدود کردن شیار دندان ها روی همه دندان ها انجام نمی شود. شیارها که دره ای شکل هستند و باعث گیر غذایی می شوند می توانند مسبب پوسیدگی های دندانی باشند بنابراین دندانپزشکان فقط این شیارها را مسدود می کنند ولی اگر شیارهای دندان های کودک شما کم عمق باشد و یا دهانه بازی داشته باشد که به فرار مواد غذایی کمک کند، لازم نیست به وسیله مواد پوشاننده شیار مسدود شود.

وقتی سیلانت سخت شد، همه چیز به حالت عادی برمی گردد و می توانید مثل سابق غذا بخورید و نوشیدنی بنوشید مهم است که از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. تصور نکنید که قرار دادن سیلانت به این معناست که دیگر نیازی نیست دندان ها را مسواک بزنید! هزینه شیاربندی دندان با فیشور سیلانت بستگی به مقدار سیلانت استفاده شده برای جلوگیری و کاهش پوشیدگی دندان شما، و غیره دارد. فیشورسیلانت برای کودکانی که تازه دندان آسیای آنها درآمده است، بزرگسالانی که در مورد بهداشت دندان خود ابراز نگرانی می کنند، بزرگسالانی که به صورت طبیعی فیشورهای عمیقی دارند و بزرگسالانی که زیاد دچار پوسیدگی دندان می شوند کاربرد دارد.