اتاق ویژه بازی کودکان

دندانپزشکی تا مدت ها محلی ترسناک برای کودکان بود. همه کودکان از رفتن به دندانپزشکی واهمه داشتند و والدین راهی برای آرام کردن آن ها نداشتند. هر چند که هنوز هم این ترس، در بسیاری از کودکان وجود دارد. اما با ایجاد محیطی کودکانه و یا حتی اتاق ویژه بازی کودکان در کلینیک دندانپزشکی کودکان می توان تا حد زیادی استرس کودک را کاهش داد.

اتاق ویژه بازی کودکان

تجهیزات دندانپزشکی و صداهایی که برای ترمیم و تراشیدن دندان ها به گوش می رسد، به حدی در ذهن کودک ترسناک جلوه می کند که با ورود به دندانپزشکی، معمولا شاهد گریه کودکان هستیم برای این که کودکان در مطب دندانپزشکی همراهی کنند، باید چندین نکته را عملی کرد تا کودک بر ترس خود در مطب دندانپزشکی غلبه کند بخشی از کاهش ترس کودک در مطب دندانپزشکی، بر عهده والدین است و بخش دیگر بر عهده دندانپزشک متخصص است
تمامی دندانپزشکان کودکان دوره های آموزشی مناسبی برای رفتار با کودکان و کاهش ترس آن ها دیده اند از این نظر جای نگرانی نیست.

والدین چه کارهایی را باید پیش از ورود به مطب دندانپزشکی انجام دهند؟

والدین باید:

  1. همه چیز را ساده جلوه دهند و توضیحات زیادی به کودکان درباره مطب دندنپزشکی ندهند.
  2. درباره دندانپزشکی با دید مثبت صحبت کنند.
  3. با کودک خود در روزهای پیش از مراجعه به مطب دندانپزشکی، معاینه بازی کنید شما دندانپزشک وی شوید و از کودک بخواهید با آینه کوچکی دندان های خود را ببیند.
  4. به کودکتان به هیچ عنوان رشوه ندهید که اگر گریه نکنی فلان چیز را برای تو می خرم این جملات نگرانی وی را بیشتر می کند.
  5. بخش دیگر آرام کردن کودکتان را به دندانپزشک بسپارید.

دندانپزشک برای غلبه بر ترس کودک چه کارهایی را انجام می دهد؟

رفتار خوب دندانپزشکان و دوستی با کودکان، تاثیر زیادی در کاهش ترس آن ها دارد با این حال، ورود کودک به مطب دندانپزشکی و انتظار آن تا رسیدن به نوبت مراجعه، ممکن است ترس را در کودک دو چندان کند در این صورت مطب هایی که دارای اتاق بازی کودکان هستند، می توانند در زمان انتظار، بهترین تاثیر را در روحیه کودک و کاهش ترس وی داشته باشند اتاق بازی کودکان، محلی برای تخلیه استرس آن ها است کودک در زمان انتظار با وسایلی بازی می کند و حتی با کودکان دیگری که در این اتاق هستند، دوست می شود ذهن کودک از فکرهای ترسناک خالی می شود و لحظاتی خوش را سپری می کند.

نورپردازی مناسب در اتاق ویژه بازی کودکان، بسیار مهم است اگر محیط بازی نیمه تاریک و کم نور باشد، محیط برای کودکان ترسناک جلوه می کند و بعد از مدتی، آرامش روحی کودک، به هم می ریزد. رنگ اتاق ویژه بازی کودکان باید با روانشناسی کودکان همراه باشد رنگ های شادابی همچون زرد، نارنجی و رنگ های آرام بخشی همچون سبز و آبی، باید در پس زمینه وسایل بازی و دیوارهای اتاق به کار رفته باشد اگر از شخصیت های کارتونی محبوب کودکان در این اتاق استفاده شود، کودک با محیط خو می گیرد و ترس وی از محیط دندانپزشکی برای همیشه از بین می رود حتی بعد از مدتی، علاقه زیادی به مراجعه به دندانپزشکی دارد و هیچ مقاومتی برای عدم مراجعه انجام نمی دهد.