ترمیم های آمالگام

آمالگام را تقریبا همه می شناسند. ماده ای که در دندانپزشکی ها برای ترمیم دندان های عقبی به کار می رود و رنگی تیره دارد. آمالگام بیش از 150 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل پایداری بالا و استقامتی که دارد، همچنان جزو مواد ترمیمی مهم در دندانپزشکی محسوب می شود.

ترمیم های آمالگام

آمالگام مخلوطی از جیوه مایع و آلیاژ پودری نقره، قلع و مس است به آمالگام پر کننده نقره ای هم می گویند چرا که رنگ نقره ای آن، بیشتر به چشم می خورد از آن جایی که قیمت به نسبت ارزانی دارد و راحت تر ساخته می شود، کاربرد عمومی تری دارد برای پر کردن بیشتر دندان های آسیب دیده از این روش استفاده می شود.

پر کردن دندان با آمالگام در کودکان

پر کردن دندان با آمالگام برای دندان های خلفی شیری و دائمی که میزان آسیب دیدگی دندان بیشتر است، مورد استفاده قرار می گیرد ترمیم های آمالگام نسبت به ترمیم های هم رنگ دندان، مقاومت بیشتری دارد و میزان عود پوسیدگی در آن ها بسیار کمتر از ترمیم های هم رنگ است.

مقاومت والدین در برابر ترمیم های آمالگام

همان طور که گفته شد، سالیان سال است که از آمالگام برای ترمیم دندان های خلفی استفاده می شود اما با پیدایش ترمیم های هم رنگ، والدین، علاقه دارند تا به جای آمالگام، از ترمیم های هم رنگ دندان ها استفاده شود درست است که ترمیم های هم رنگ دندان زیبایی بیشتری دارد اما والدین باید توجه کنند که دندان های کودکان و حتی بزرگسالان، در ناحیه خلفی تحت فشار بیشتری است ترمیم های آمالگام مقاومت بالایی دارند و به راحتی نمی شکنند
از طرفی در صورتی که ترمیم های هم رنگ در دندان های خلفی کودک انجام شود، ممکن است کودک با آبسه دندان و پوسیدگی شدید دندانی، مواجه شود.

مراقبت های پس از پر کردن دندان با آمالگام

بعد از درمان، به مدت دو ساعت از خوردن بپرهیزید تا این ماده به خوبی سخت شود برای خوردن غذا در ساعات بعدی بهتر است از سمت دیگر دندان ها اقدام کنید. پس از 8 ساعت کودک می تواند به راحتی دندان های خود را مسواک کند و دیگر نگران افتادن ترمیم آمالگام نباشد.

معایب آمالگام چیست؟

بارزترین عیب این روش، ظاهر ناخوشایند آن است که بر روی سفیدی دندان ها قرار می گیرد هر چند که این ترمیم بیشتر در ناحیه خلفی دهان انجام می شود و در بیشتر موارد قابل رویت نیست اما عموم مردم، به زیبایی دندان هایشان اهمیت می دهند و خواستار این هستند که از ترمیم های جایگزین استفاده کنند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید، عدم جایگزینی ترمیم آمالگام با کامپوزیت است افرادی که از پر کردن دندان با آمالگام استفاده کرده اند، به هیچ عنوان نباید پر شدگی دندان هایشان را با پرکردن هم رنگ تعویض کنند.

درباره جیوه به کار رفته شده در ترمیم های آمالگام جای نگرانی نیست این ترمیم برای کودکانی که بالای شش سال دارند کاملا ایمن بررسی شده و جیوه به کار رفته شده در این ماده هیچ خطری برای بیمار ندارد.