فلوراید تراپی

یکی دیگر از روش های پیشگیری از پوسیدگی های دندانی در کودکان، فلوراید تراپی است. همان طور که از نام این روش پیدا است، از فلوراید برای پیشگیری استفاده می شود. چند سالی است که نقش فلوراید در سلامت دندان ها مطرح شده است و مقالات گوناگونی درباره فواید فلوراید در کاهش اسیدهای مضر دندانی و افزایش مقاومت مینای دندان، ارائه شده است با کمک فلوراید می توان میکروب هایی که باعث پوسیدگی دندانی می شوند را تا حد زیادی کاهش داد و سرعت پوسیدگی دندان ها را به حداقل رساند.

فلوراید تراپی

جذب فلوراید با دو روش

فلوراید یک ماده طبیعی است که در برخی از غذاها و خوراکی ها وجود دارد، بدن به طور معمول، با خوردن مواد غذایی فلوراید دار، فلوراید را در استخوان ها و دندان ها انباشته می کند به این نوع جذب فلوراید، جذب سیستماتیک می گویند که همه افراد از این نوع جذب بهره می برند جذب موضعی نوع دیگری از روش های جذب فلوراید است که در این روش، فلوراید روی دندان قرار می گیرد و پس از جذب توسط مینای دندان، مقاومت مینای دندان در برابر پوسیدگی را افزایش می یابد.

فلوراید تراپی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا باید بگوییم که فلوراید تراپی تنها با صلاحدید دندانپزشک برای کودکان انجام می شود برخی از کودکان نیازی به فلورایدتراپی ندارند و بلعکس برخی دیگر نیاز شدیدی به این روش پیشگیری دارند فلوراید تراپی انواع مختلفی دارد این روش که بدون درد و بی حسی انجام می شود، در مطب و در کمترین زمان، قابل انجام است حدودا 5 دقیقه زمان می برد تا فلورایدتراپی به طور کامل انجام شود در فلوراید تراپی می توان از فوم یا کف، وارنیش و ژل استفاده کرد برای کودکان بین 3 تا 6 سال، وارنیش بهترین گزینه فلورایدتراپی است. در ابتدا دندان های کودک تمیز و کاملا خشک می شود
سپس وارنیش فلورایدی روی دندان ها زده می شود پس از 5 دقیقه، فلوراید جذب مینای دندان می شود در این 5 دقیقه باید کودک به حالت عمودی و سر به جلو باشد تا هیچ فلورایدی را نبلعد در نهایت باید تمام آب دهان خود را خارج کند تا فلورایدهای اضافی خارج شوند یون فلوراید به مینای دندان نفوذ می کند و مقاومت مینای دندان در برابر پوسیدگی را افزایش می دهد.

سن انجام فلورایدتراپی

برای انجام فلورایدتراپی بین 2 تا 16 سال است این روش بدون درد می تواند هر سه ماه یک بار انجام شود مدت زمان ماندگاری فلوراید معمولا شش ماهه است اما برای کودکانی که تنقلات و شیرینی جات زیادی استفاده می کنند، باید هر سه ماه یکبار فلوراید تراپی تمدید شود تا از پوسیدگی دندان هایشان پیشگیری شود.

آیا فلوراید تراپی عوارضی دارد؟

تاکنون از عوارض فلورایدتراپی چیزی گزارش نشده است حتی در این روش احتمال مسمومیت فلورایدی نیز حداقل است چرا که از این ماده، با دوز مشخص استفاده می شود و حتی اگر کودک به صورت ناخودآگاه بخشی از فلوراید را ببلعد، مشکلی برای وی پیش نخواهد آمد.

هزینه فلوراید تراپی چقدر است؟

برای تعیین میزان هزینه فلوراید تراپی باید به مطب دندانپزشک مراجعه کنید بسته به تعداد دندان هایی که نیاز به فلورایدتراپی دارند و میزان استفاده از فلوراید، هزینه فلورایدتراپی تعیین می شود.

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید