فضا نگهدارنده ارتودنسی

فضا نگهدارنده ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟ فضا نگهدارنده ها یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی هستند که با استفاده از آن ها، به سلامت رویش دندان های کودکان رسیدگی می شود. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی والدین به دندان های شیری کودکان، گاهی مجبور به کشیدن دندان های شیری خواهیم بود. در برخی موارد نیز دندان های شیری زودتر از موعد خود می افتند که همین امر باعث به وجود آمدن فضای خالی در میان دندان هایشان می شود. در صورتی که فضای خالی این دندان ها، در شش ماه آینده با رویش دندان جدید روبرو نشوند، دندان های اطراف فضای خالی، تمایل به حرکت کردن در این فضای خالی را خواهند داشت. حال تصور کنید که فضای خالی توسط دندان های اطراف پر شده است و زمان رویش دندان دائمی فرا رسیده است. دندان دائمی در صورتی که رویش کند، باعث کج شدن دیگر دندان ها می شود و به همین راحتی، برهم ریختگی دندانی ایجاد می شود.

فضا نگهدارنده ارتودنسی

چرا از فضا نگهدارنده ها استفاده می کنیم؟

برای این که از حرکت دندان های دیگر به سمت فضای خالی پیشگیری شود، باید از فضا نگهدارنده ارتودنسی استفاده شود تا با ایجاد فشار و مقاومت، از ورود دندان های دیگر به این ناحیه جلوگیری کنیم.

انواع فضا نگهدارنده های ارتودنسی

فضا نگهدارنده های ارتودنسی در نوع ثابت و متحرک وجود دارند که نوع ثابت آن، بیشترین استفاده را دارد از آن جایی که فضا نگهدارنده ها در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است از نوع ثابت آن استفاده شود تا کودک اقدام به خارج سازی آن نکند.

فضا نگهدارنده ثابت

در فضا نگهدارنده ثابت، فضا نگهدار با چسب مخصوص دندانپزشکی به دندان کودک می چسبد و قابلیت جابجایی ندارد در نوع ثابت یک حلقه در دندان مجاور قرار داده می شود و یک سیم به حلقه لحیم می شود و به دندان طرف دیگر متصل می شود سیم متصل شده، مانع حرکت دندان ها به سمت فضای خالی می شود و فضای خالی را برای رویش دندان دائمی، نگه می دارد.

فضا نگهدارنده متحرک

فضا نگهدارنده متحرک شبیه به ریتینرها یا پلاک های متحرک نگهدارنده است که با کمک آن، می توان جای خالی دندان دائمی را حفظ کرد از فضا نگهدار متحرک در ناحیه هایی که فشار بالایی را حس می کنند همچون دندان های آسیای عقب، استفاده نمی شود و فقط برخی از دندان ها می توانند از آن استفاده کنند.

فضا نگهدار دو طرفه و یک طرفه

فضا نگهدار یک طرفه همان فضا نگهداری است که حلقه دور یک دندان و سیم لحیم شده سمت دندان دیگر قرار می گیرد فضا نگهدار دو طرفه که به فضانگهدار قوس زبانی نیز معروف است، به حالتی می گویند که حلقه دور دو دندان عقب دهان قرار گرفته و سیمی این دو حلقه را به یکدیگر متصل می کند برای اتصال آن، دقیقا سیم به حالت قوسی پشت دندان های ثنایا پایین قرار می گیرد و دندان ها را به جلو هدایت می کند.

نگهداری از فضانگهدارنده های ارتودنسی

بعد از این که فضا نگهدارنده ارتودنسی در دهان کودک گذاشته شد، مدتی طول می کشد تا کودک به این دستگاه جدید عادت کند، دندانپزشک راه های تمیز کردن این بخش از دندان را به کودک و والدین می آموزد تا سلامت دندانی کودک حفظ شود.

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید