کلینیک دندانپزشکی کودکان

کلینیک دندانپزشکی کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

کلینیک دندانپزشکی کودکان جایی است که کودک از زمانی که دندان‌های شیری او می رویند تا سن 12 سالگی به آن نیاز دارند. مراجعه‌ی مداوم و بررسی دندان و لثه کودک او را از هرگونه بیماری و عارضه‌ی دندان و لثه در بزرگسالی در امان نگه می دارد. برخی از افراد بزرگسال ممکن یکی یا چند دندان خود را در کودکی به دلیل سهل‌انگاری از دست داده باشند. اگر بخواهند جای دندان از دست رفته یک دندان ایمپلنت بگذارند، هزینه سنگینی باید پرداخت کنند.

همچنین بی‌توجهی به دندان‌ها در زمان کودکی باعث تضعیف ساختار دندان و از بین رفتن مینای دندان می شود. خوردن نوشیدنی های اسیدی، شکستن موادغذایی سخت با دندان، مصرف بیش از حد موادغذایی شیرین، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله دلایلی است که باعث خراب شدن دندان‌های کودکان می شود. به همین دلیل مراجعه‌ی مداوم به کلینیک دندانپزشکی کودکان می تواند از هر نوع بیماری دندان، لثه و دهان جلوگیری کند.
کودکان نیز مثل بزرگسالان حق دارند دندان‌های زیبا و سالم داشته باشند. اگر کودک دندان‌های نامرتب، جرم گرفته و یا شکسته داشته باشد، ممکن است مورد تمسخر همسالان خود قرار گیرند. این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در کودک می شود. اگر سلامت جسمی و روحی آنها برایتان اهمیت دارد، این مطلب را تا انتها بخوانید.

کلینیک دندانپزشکی کودکان

نقش کلینیک دندانپزشکی کودکان در پیشگیری از بیماری دندان

مهم‌ترین وظیفه یک مطب دندانپزشکی تامین سلامت دهان و دندان مراجعه‌کنندگان است. در مطب دندانپزشکی کودکان بیشتر از بزرگسالان بر روی این قضیه تاکید می شود. به هر حال بچه ها بازیگوشی متناسب با سن خود را دارند. حرف شنوی آن‌ها نسبت به بزرگسالان کمتر است و به همین دلیل باید توسط یک دندانپزشک متخصص کودک تحت درمان و معاینه قرار بگیرند.
در مطب دندانپزشک کودکان تعداد زیادی کودک مراجعه می کنند. زمانی که کودک به همراه والدین خود به این مرکز مراجعه می کنند بچه های همسن‌ خود را ملاقات می کند. عموماً آنها خیلی زود با یکدیگر ارتباط دوستانه برقرار می کنند. به محض دیدن بچه هایی که وضعیت دندان آن‌ها اسفناک است یا درد زیادی می کشند، سعی می کنند بیشتر مراقب دندان‌های خود باشند.
از سوی دیگر زمانی که والدین کودک خود را به کلینیک دندانپزشکی کودکان می برند، برای او فرهنگ‌سازی می شود. این قضیه در تربیت کودک نقش مؤثری دارد و باعث می شود در بزرگسالی نیز این رویه را ادامه دهد.

کودکان را از دندانپزشکی نترسانید

متأسفانه برخی از والدین برای اینکه کودک خود را وادار به کاری که می خواهند، کنند او را از چیزی می ترسانند. مثل ترس از آمپول زدن، دندانپزشک، پزشک و … در فرهنگ ما جا افتاده است. اغلب مادران برای اینکه کودک آن‌ها حرف شنوی بیشتری داشته باشد و یا از دستورات آن‌ها سرپیچی نکند، او را تهدید به بردن مطب دندانپزشک می کند. این نوع رفتارها باعث ایجاد ترس همیشگی در کودک می شود.
در نتیجه وقتی کودک به درمان یا معاینه‌ نیاز داشته باشد، قادر به راضی کردن او جهت رفتن پیش پزشک نیستید. کودک به دلیل ترس و اضطرابی که در او ایجاد شده است، راضی به رفتن به کلینیک دندانپزشکی نمی شود. پس به جای این‌که کودک را از مطلب دندانپزشک یا سایر پزشکان بترسانید، به دنبال راهکار دیگری برای مطیع کردن فرزندان خود باشید.

فراهم آوردن امکانات رفاهی برای کودکان

کلینیک دندانپزشکی کودکان

بچه ها نسبت به بزرگسالان بی‌تاب‌تر هستند. بنابراین در یک کلینیک باید تمامی امکانات رفاهی برای آن‌ها فراهم شود. برای مثال می توان در قسمتی از سالن انتظار تعدادی کتاب داستان قرار داد تا از طریق آن‌ها بچه ها سرگرم شوند. اسباب بازی یا عروسک هم می تواند سرگرمی خوبی برای آنها در سالن انتظار باشد.
قرار دادن دستگاه آب سرد کن و سرویس بهداشتی از دیگر ملزومات یک مطب دندانپزشکی است. به هر حال کودکان در زمانی که در کلینیک هستند به آب و سرویس بهداشتی نیاز پیدا می کنند. در صورتی که کلینیک امکانات مورد نیاز آن‌ها را نداشته باشد، باعث ایجاد خاطره‌ی بد در ذهن کودک می شود.
مبل راحتی و صندلی کودک هم از دیگر ملزومات یک کلینیک خوب است. تا زمانی که کودک در اتاق انتظار نشسته است، باید وسایل راحتی او فراهم شود.

طراحی و سبک یک کلینیک دندانپزشکی کودکان

برای یک مطب دندانپزشک مخصوص کودکان داشتن دکوراسیون و سبک کودکانه اهمیت زیادی دارد. رنگ های شاد مثل صورتی، یاسی و یا آبی آسمانی کودک را به شوق می آورد. استفاده از استیکرهای انیمیشنی بر روی دیوارهای مطب باعث به وجدآمدن کودک می شود. آنها به مکان‌هایی که به سلیقه‌ی آن‌ها نزدیک است، علاقه‌ی زیادی نشان می دهند.
استفاده از رنگ های تیره باعث ایجاد ترس و وحشت در کودک می شود. اگر یک مطب به شکل هنرمندانه و مطابق با سلیقه‌ی بچه ها طراحی شود، مطمئنا باعث کاهش استرس و اضطراب در او می شود. کودک با دیدن رنگ ها و طرح های شاد آرامش بیشتری دارد.

بهداشت محیط در کلینیک دندانپزشکی کودکان

یک کلینیک دندانپزشکی کودکان باید از نظر بهداشت کامل استانداردهای لازم را رعایت کرده باشد. بدن بچه ها نسبت به افراد بزرگسال مقاومت کمتری دارد. هرگونه بی‌دقتی در رعایت اصول بهداشتی باعث به خطر افتادن سلامت او می شود. بهداشت کلینیک باید در تمامی قسمت ها رعایت شود. تجهیزات دندانپزشکی مهم‌ترین بخش است که به طور مستقیم با جسم کودک در ارتباط است. متخصص دندانپزشک کودکان باید بعد از هر بار استفاده از تجهیزات آن‌ها را ضدعفونی کند.

در صفحه اینستاگرام همراه ما باشید